Nový systém bude fungovat na bázi GPS a měl by být v aplikaci v tabletu. „Upozorní strojvedoucí během jízdy na nutnost hlásit se dispečerovi v místech křížení vlaků a v případě pochybení upozorní na vozidlo v protisměru,“ upřesnila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. Podle ní se nejedná náhradu zabezpečovacího zařízení.

Lidé na Českobrodsku tvrdí, že ještě před tragickou srážkou vlaků u Štolmíře byly problémy také v Rostoklatech.
Tragická srážka u Českého Brodu: Na trati byly potíže již dříve, říkají místní

„Dokud nebude na tratích D3 zabezpečovací zařízení, může tato aplikace v tabletu pomoci předejít nehodám,“ dodala Rajnochová. Podle ní by měla být aplikace hotová do tří týdnů. „Když se aplikace osvědčí, budeme ji používat a poskytneme ji i ostatním dopravcům a Správě železnic,“ dodala Rajnochová.

Slabé místo

Nehoda u Perninku odhalila slabé místo v systému české železnice, a to nedostatečné zabezpečení na tratích řízených podle předpisu D3. K 15. srpnu se má na tyto tratě vrátit ohlašovací povinnost ze všech dopraven. Na tyto tratě se po dlouhých letech vrátí všeobecná ohlašovací povinnost. Podle Správy železnic jde o opatření, které má snížit riziko lidské chyby.

Ohlašovací povinnost je podle předpisu D3 hlášení příjezdu vlaku do dopravny D3 (přilehlé stanice) a o uvolnění prostorového oddílu nebo žádost o svolení k jízdě do následujícího prostorového oddílu (následujících prostorových oddílů).

Srážka nákladního a osobního vlaku u Českého Brodu.
Strojvůdce, který zemřel při srážce vlaků, byl kdysi hrdinou. Zabránil tragédii

Hlášení strojvedoucího přijímá dirigující dispečer. Všeobecná ohlašovací povinnost byla podle Svobody zrušena koncem 90. let, mimo jiné právě proto, že zdržovala provoz. Dnes platí jen v některých dopravnách.