Zabrání to kalamitám

ANO Když se řidiči těžkých náklaďáků předjíždějí na kluzké vozovce, jakákoli chyba znamená, že zablokují oba pruhy. Stejně to dopadne, když jim kola v kopci začnou prokluzovat. Dálnice je pak neprůjezdná i pro řidiče osobních aut. V zimě to pro ně není jen zbytečná ztráta času, ale i hodiny skutečného utrpení.

NE Pokud není silnice v zimě dobře udržovaná, mohou nákladní auta sklouznout tak, že stejně zablokují oba pruhy. Úvahy o plošném zákazu předjíždění jsou přehnanou reakcí na jednu kalamitu, kterou nezavinili ani řidiči, ani cestáři. Mohla za ni neschopnost ministerstva dopravy, které nedokázalo dokončit opravy v plánovaném čase.

Zákaz kamióny nezdrží

ANO Každý řidič osobáku to zná. Náklaďák jedoucí osmdesát jedna kilometrů za hodinu nasadí k předjíždění toho, který jede sedmdesát devět. Řidiči osobních automobilů musí ze sto třicítky bleskem brzdit. Předjíždění může trvat dlouhé minuty. Je to nebezpečné a zbytečné. Řidiči kamionů stejně nesmějí jezdit přes osmdesát, zdrží se nanejvýš o pár minut.

NE V pravém pruhu na dálnicích jezdí daleko pomalejší vozidla: nadměrné náklady či starší vozidla se slabými motory. Za nimi se vytvoří kolona vlekoucí se třeba padesátkou. Zablokuje nájezdy i pro řidiče osobních automobilů. Přepravcům vzniknou škody nejen kvůli zpoždění, ale i kvůli nadměrnému opotřebení motorů.

Bude to horší a horší

ANO České dálnice a silnice, zejména D1, jsou přetížené už teď. Přitom počet osobních automobilů a přeprava zboží pořád roste. Představa, že se tempo výstavby tříproudových dálnic výrazně zrychlí, je utopická stejně jako ta, že zima nebude. Pokud nezakážeme kamiónům předjíždění, bude situace brzy zoufalá. Kalamity budou na denním pořádku, provoz bude nebezpečnější a nebezpečnější.

NE Je několik kopcovitých úseků, kde je skutečně nevhodné, aby se kamióny předjížděly. Tam stačí umístit dopravní značky. Jinak stačí, aby policie konala svoji práci. Už dnes platí pravidlo, že vozidlo těžší než tři a půl tuny a delší než sedm metrů nesmí při předjíždění omezit plynulost provozu. Důsledné udělování pokut za takové chování by vše vyřešilo.

Proti je jen lobby přepravců

ANO Silná lobby přepravců se ohání tím, že platí za průjezd po Česku vysoké mýto a má tedy právo používat silnice, jak se řidičům zlíbí. Vymýšlí si nepodstatné argumenty proti zákazu, jen aby vytvořila tlak na státní úřady a zákonodárce. Ve skutečnosti však hájí pouze své vlastní zájmy a nebere ohled na ostatní řidiče.

NE Argumenty, že plošný zákaz předjíždění sice vyřeší některé problémy, ale jiné přinese, mají smysl. Nekonečná pomalá kolona v levém pruhu není nic žádoucího. Skutečná potíž je jinde. Spočívá v nedostatečné zimní údržbě silnic, zejména pak v pomalém tempu jejich výstavby. Na to by se stát měl soustředit, ne na zbytečné zákazy.

A jak to vidíte vy? Napište nám do Deníku váš názor. Pište na mail: nazory@denik.cz.