„Muž se v polovině letošního července vydával za jednatele obchodní společnosti. Objednal si v prodejně v Nezamyslicích stavební materiál a ten si také posléze odebral,“ informoval prostějovský policejní mluvčí Petr Weisgärber. Za zboží ale nezaplatil a s firmou nekomunikuje.

„Zástupci podvedené firmy spočítali škodu na osmapadesát tisíc korun,“ doplnil Weisgärber.

Obchodníci se shodují, že podobné případy nejsou zřídkavé, naopak jich přibývá.

„Stává se, že lidé za zboží neplatí. Podle mě je v tom ekonomická krize, mezi lidmi je málo peněz, ale ty věci chtějí,“ říká Luděk Coufal, který prodává strojírenské součástky i přes internet. Vážnější případ však zatím řešit nemusel.

„Naštěstí jsme se vždycky nějak dohodli a dostal jsem buď peníze, nebo zboží zpátky. Nikdy to neřešila policie,“ řekl živnostník.

S inspekcí na ně!

Někdy naopak zákazník, který zaplatil, zboží nedostane, nebo prodejce nechce uznat jeho práva.

„Od firmy z Liberce jsem si objednal pohon garážových vrat. Protože jsem ale podle popisu nepoznal, že funguje na jiném principu, než jsem myslel, chtěl jsem jej vyměnit. Na to však firma nechtěla slyšet, tak jsem požadoval peníze. V tu chvíli se začali majitelé zapírat a dělat problémy. Vrácený pohon byl prý poškozený, opotřebený a podobně. Obrátil jsem se tedy na Českou obchodní inspekci a pak na soud,“ vylíčil své zkušenosti muž z Prostějovska, který nechtěl zveřejnit jméno, protože soud ještě nerozhodl.

Správnost jeho postupu potvrdil ředitel Moravskoslezského a Olomouckého inspektorátu České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

„Zákazník má právo do čtrnácti dnů zboží vrátit. Pokud na to není v obchodních podmínkách upozorněn, má toto právo jeden rok od provedení transakce,“ vysvětlil. Česká obchodní inspekce ale nemůže řešit konkrétní případy.

„Provedeme kontrolu a v případě porušení předpisů udělíme pokutu,“ objasnil Bezecný. Finanční sankce často přivede firmu k rozumu a se zákazníkem se vyrovná. Krajní variantou je soud. (pam)