Konec pečivu, které je dopékané přímo v obchodech ze zmrazených polotovarů. Také na Vyškovsku musí být od středy v regálech odlišené od čerstvě upečeného pečiva. Lidé jsou rádi, někteří ale netušili, že ne vždy jí čerstvé housky a rohlíky.

„To, že jsem dosud jedla zmražené housky plné konzervantů, jsem opravdu netušila. Nechápu, jak je někdo mohl vydávat za pečivo čerstvé, když ho kdovíjak dlouho skladoval v mrazáku. Doufám, že když se teď všichni dozvědí, co vlastně jedí a bude to v obchodech označené, tak začne čerstvého pečiva přibývat," myslela si třeba Vyškovanka Lucie Francová.

Novou povinnost dává obchodníkům vyhláška ministerstva zemědělství. Přikazuje viditelně označit nebalené pekařské výrobky, které jsou v obchodech dopékané ze zmrazených polotovarů, nebo rozpékané z rozmrazených produktů.

Některé řetězce ji začaly respektovat ještě před jejím včerejším uvedením do praxe. Podle zjištění redakce Vyškovského deníku Rovnosti měl koncem července pečivo označené třeba vyškovský Kaufland. „Celkem mě ale překvapilo, že cedulka byla i u dražšího pečiva, o kterém jsem si myslela, že je opravdu kvalitní. Doufám, že když se to teď bude rozlišovat, tak čerstvé pečivo nezačne ještě víc zdražovat," obávala se například zákaznice Renata Vévodová z Vyškova.

Rozpečené kvalitní?

To, že může být i pečivo určené ke zmrazení a opětovnému rozpečení kvalitní, si dokáže představit ředitel vyškovské Rašnerovy pekárny Zdeněk Talaš. „Osobně se k nové povinnosti označovat čerstvé pečivo od rozpečeného stavím neutrálně. To už záleží na lidech samotných, jakému pečivu dají nyní přednost, když budou vědět, co si kupují. Většina lidí stejně sáhne po pečivu levnějším. Rozhodně by nové značení mělo přispět ke zkvalitnění služeb. Myslím ale, že když se obor dělá dobře a z kvalitních surovin, tak se dá dospět i ke kvalitnímu rozmrazenému polotovaru," podotkl Talaš.

Svými ohřívárnami jsou známé hlavně sítě supermarketů. Lidé ve Vyškově si oblíbili například nákupy v Lidlu. „Máme vlastní pekárny, kde se dopéká pečivo. To se vyrábí v pekárnách, kde dochází k přerušení výrobního procesu zamražením. V současné době nabízíme zhruba patnáct dopékaných položek. Mimo to však také zásobujeme prodejnu čerstvým pečivem z místních pekáren," uvedla mluvčí společnosti Lidl Lucie Borovičková.

Neočekává, že by nová vyhláška vedla ke zvýšení cen pečiva. „Náklady, které nám zavedením změn vznikly, nepromítneme do ceny pečiva. Vycházíme z trendů na evropském trhu. Zákazníci u nás chtějí mít možnost zakoupit si vždy pečivo teplé, v dostatečném množství během celého dne a ve stálé kvalitě. Zamražené pečivo máme možnost operativně dopéct dle aktuálních požadavků zákazníků. Takovou flexibilitu pekárny nenabízí," vysvětlila Borovičková.

Také oba vyškovské obchodní domy Albert mají pečivo označené podle vyhlášky. „Společnost Ahold provozující síť prodejen Albert už několik let dopékané pečivo označuje jako čerstvě dopečené. V souladu s novou vyhláškou budeme dopékané pečivo označovat požadovaným způsobem," shrnula mluvčí společnosti Ahold Judita Urbánková.

Naplnění požadavků nevidí jako problém. „Novým značením na téměř třech stovkách prodejen sice vznikají další náklady, ale v ceně dopékaného pečiva se neprojeví," ujistila mluvčí.