Její slavností zakončení se konalo na přerovském vlakovém nádraží během pondělního dopoledne.

„Znamená to přínos jak pro provozovatele dráhy a drážní dopravy, tak pro cestují," řekl k rozsáhlé rekonstrukci přednosta provozního obvodu Přerov Vladimír Závodník.

Přestavba nádraží byla zahájena v září 2009. Cestující se v průběhu pěti let setkávali s různými omezeními, především v době rekonstrukce nástupišť a podchodu, kdy museli obcházet hlavní budovu nebo provizorně chodit přes rozkopané kolejiště.

Náklady na realizaci stavbu se vyšplhaly na částku přes 4,1 miliardy korun, přičemž více než osmdesát procent bylo hrazeno z prostředků fondu Evropské unie.

Slavnostního zakončení se zúčastnili první náměstek ministra dopravy Milan Feranec, náměstek generálního ředitele pro provozuschopnost dráhy Bohuslav Navrátil, první náměstek hejtmana Olomouckého kraje pro oblast dopravy Alois Mačák, primátor města Jiří Lajtoch, generální ředitel OHL ŽS Michal Štefl a ředitel Stavební správy východ Václav John, který zastupoval investora – Státní železniční dopravní cesty.

Zmodernizované nádraží v Přerově

Změny na nádraží cestující registrují

Kromě výtahů na nástupištích nebo nového přechodu, který nahradil nebezpečný úrovňový přechod přes koleje, se zásadní proměny týkají i samotného provozu.

Nové tratě zrychlí dopravu, vlaky mohou projíždět až stošedesátiki­lometrovou rychlostí.

Za zmínku stojí i vybudování více než jednoho kilometru protihlukových stěn.

„Jsem rád, že to, o čem jsme se několik let bavili, se stalo skutečností. Nevím, jestli si uvědomujete, jak to tady vypadalo dříve, ale změny jsou velké a cestující je vidí," upozornil Bohuslav Navrátil.

„Zabezpečovací zařízení v Přerově jsme nazývali skanzen. Historicky tady v různých částech byly snad všechny druhy zabezpečovacích zařízení. Některé jejich části se musela vypnout ručně," vzpomněl dále.

Doplnil, že dnes je zmodernizované zabezpečovací řízení situováno v nově vybudovaném dispečerském pracovišti.

Otevření železnice v Přerově se datuje do roku 1841.

„Tenkrát to znamenalo nastartování průmyslu ve městě. Přál bych si, aby rok 2014 byl impulsem pro rozvoj Přerova, který je významnou železniční i silniční křižovatkou," řekl na slavnostním setkáním primátor Jiří Lajtoch.

Zmodernizované nádraží v Přerově

Dluh: socialismus na prvním nástupišti

Bezbariérový přístup, který je jednou z devíz nové podoby nádraží, bohužel nebyl vytvořen v hlavní, historické budově.

„Neslučovalo se to s požadavky památkářů, takže tam výtah chybí," vysvětlil Vladimír Závodník.

Podle Závodníka má celková přestavba malou vadu na kráse, která je pouze otázkou času.

„Zůstal tady jeden dluh, a to vzhled budovy na prvním nástupišti. Budova je upravena do historického rázu ze strany ulice a z bočních pohledů, ale od nástupiště ji zůstala podoba z dob socialistické rekonstrukce. Časem by se měla dodělat všechna původní štuková omítka, včetně říms kolem oken," doplnil.

Zmodernizované nádraží v Přerově

Druhá etapa přestavby čeká v Dluhonicích

První stavba je tedy zdárně u konce. Na řadu by měla přijít druhá etapa – přestavba na dráze v Dluhonicích.

„Traťové úseky jsou v původním, neopraveném stavu. Je to jedna z posledních stanic na Moravě, která nesplňuje evropské železniční normy," přiblížil Vladimír Závodník.

„Začít by se mělo zhruba po ukončení další rozsáhlé rekonstrukce, která v současnosti probíhá na nádraží v Olomouci," dodal Vladimír Závodník s tím, že záleží i na penězích.

Závěrečné slavnostní přestřižení pásky doprovodilo i odkrytí plastiky výtvarníka Ondřeje Svobody ve tvaru hlavy mamuta, která bude nejen cestujícím připomínat ukončení rozsáhlé rekonstrukce.

Autorka: Iva Najďonovová