„Most na Staré Blansko je nutnost. Bydlím tam a roky se modlím, aby k nám nemusela záchranka. Přes trať by to kvůli zablokovanému přejezdu nemusela stihnout," uvedla na Facebookových stránkách Blanenského deníku Rovnost Alena Černá.

A jaké je situace nyní? Blanenští před časem na silniční most vypracovali studii. Ta leží na krajském úřadu Jihomoravského kraje. Město zároveň zahájilo výkup pozemků.

Na nedávném zastupitelstvu Blanenští schválili odkup dvou ploch o celkové výměře zhruba sto padesát metrů. „Pozemky jsou alfou a omegou celého záměru. Na pravém břehu řeky Svitavy jsme s vlastníky prakticky domluvení. Některé pozemky koupíme a další směníme. Na levém břehu je situace komplikovanější. Je to v jednání," řekl vedoucí blanenského odboru investic a územního rozvoje Marek Štefan.

Podle blanenského místostarosty Jiřího Crhy chce vedení města do konce volebního období záměr administrativně připravit tak, aby se mohlo do několika let stavět. „Je to projekt, který přesahuje možnosti města a otázkou je, zda se na něj seženou peníze. Naše představa je, že vykoupíme pozemky, vše administrativně připravíme a pak do projektu vstoupí kraj a stát za podpory evropských dotací. Na krajském odboru dopravy jsme jednali, o záměru jsme debatovali také s premiérem při jeho návštěvě Blanska," poznamenal Crha.

Studie poslouží jako podklad pro zpracování investičního záměru kraje. Ten teprve dostane krajská rada ke schválení. „Pokud se záměr schválí a Blansko ve svém územním plánu přemostění upřesní, může se projekt připravit. Pokud tedy na něj budou peníze," řekl náměstek jihomoravského hejtmana Zdeněk Pavlík.

V následujících třech letech se podle Jiřího Crhy most stavět nebude. I když je vše zatím jen na papíře a Blansko nevlastní potřebné pozemky je Crha optimista. „Osobně věřím, že vše dopadne dobře a most se začne do pěti let stavět," poznamenal blanenský místostarosta.

Náklady na stavbu silničního mostu odhadují Blanenští ve studii na sto devadesát milionů korun. Má být dlouhý bezmála sto padesát metrů. Osmimetrová vozovka má zvládnout plnou kamionovou zátěž. Součástí mostu je i oddělená, tři metry široká lávka pro pěší a cyklisty. „Samozřejmě jsme jednali i s Povodím Moravy a železničáři. Jejich požadavky jsou zohledněny ve studii," dodal blanenský úředník Marek Štefan.

Řidiči se na most napojí z ulice Fügnerovy v místech, kde dnes stojí sběrna a supermarket a vyjedou v Brněnské ulici, kde se počítá s kruhovým objezdem. Blanenští se nedávno pokusili dopravní situaci před železničním přejezdem ve směru na Staré Blansko zlepšit. Vyznačili tam na zkoušku druhý jízdní pruh.