Podobný problém má ve Vyškově i Danuše Machová. „Ve městě je několik přechodů, které nestíhám přejít. Například ten přes průtah u Základní školy Nádražní 5. Nebo v Dukelské ulici u kaple svaté Anny. Tam jsou navíc světla podle mě téměř zbytečná. Zelený panáček se totiž v každém pruhu rozsvítí postupně. Myslím, že by to mělo být současně," přemítala.

O tom se ostatně přesvědčila i redaktorka Vyškovského deníku Rovnost. Někteří lidé navíc ani na zeleného panáčka nečekají, během deseti minut úsek přešlo na červenou čtrnáct lidí.

Času na přejití ovšem mají podstatně víc než chodci u autobusového nádraží. Celých čtrnáct sekund. Většina z nich neměla problém v tomto intervalu zebru zdolat. Přidat do kroku naopak musejí ti, kteří se chtějí dostat od Knihovny Karla Dvořáčka k Základní škole Nádražní 5. Tam se zelený panáček změní v červeného po šesti vteřinách, což někteří zvládají s odřenýma ušima.

Prioritou je provoz

Další problém pak nastává, pokud chtějí pokračovat přes průtah směrem k budově bývalého okresního úřadu. Do poloviny silnice se dostanou, tam svítí zelená patnáct až pětatřicet sekund, pak se ale rozsvítí červený panáček a lidé kvůli okamžitému vpuštění aut nestíhají svou cestu dokončit. V druhé polovině totiž svítí zelená jen patnáct až dvacet vteřin.

Podle ředitele vyškovské Vytezy Michala Koutníka je při přecházení víceproudé silnice obecně problém s časem. „Právě proto musely být při modernizaci postavené ostrůvky," vysvětlil. Mnoha lidem však není příjemné stát uprostřed silnice, byť na ostrůvku. „Nelíbí se nám, že musíme stát mezi projíždějícími auty," podotkl Dvořák.

Všechny časy pro přecházení jsou ale přizpůsobené Zelené vlně průtahu. „Plynulost dopravy na průtahu byla definovaná jako priorita. Případné úpravy délky trvání zelené pro chodce jsou možné pouze v řádu sekund. Pokud totiž bude propustnost průtahu omezená, budou se tvořit kolony zejména v oblasti kolem hypermarketů a autobusového nádraží. Koordinovaný je celý úsek od obchodního domu Tesco až po přechod Olomoucká – Na Vyhlídce," popsal ředitel.

Podle místostarosty města Břetislava Usnula pak mají lidé i jinou možnost než čekání. „Pokud nechtějí ztrácet čas, můžou se přechodu zcela vyhnout a využít nedalekého podchodu," navrhl místostarosta.

Vyteza podle Koutníka dostala za tři roky provozu Zelené vlny stížnosti pouze v řádu jednotek. „Na všechny jsme reagovali nějakou úpravou. V praxi to vypadá asi tak, že přijde podnět, my uděláme místní šetření a případně zajistíme úpravu. Pokud to tedy jde," dodal Koutník.

V TIŠTĚNÉM VYDÁNÍ VYŠKOVSKÉHO DENÍKU ROVNOST NAJDETE ANKETU K TÉMATU