Místo benzínu a nafty tankuji whisky. Něco podobného by už za pár let mohli prohlásit řidiči. Při výrobě oblíbeného alkoholu totiž vzniká množství odpadu a odborníci ze Skotska nyní přišli s nápadem, jak jej proměnit v palivo pro auta. „Martin Tangney, zakladatel společnosti Celtic Renewables, používá fermentační proces k přeměně vedlejších produktů výroby whisky na biochemikálie, které by částečně mohly nahradit, respektive doplnit benzín a ropu v autech, a šlo by je použít i k vytvoření dalších produktů na bázi ropy," shrnuje CNN.

Lidem voní různé vůně.
Vědci odhalili, jaká je nejkrásnější vůně na světě. A také nejhorší smrad

Whisky patří mezi nejpopulárnější alkohol na světě a dle údajů CNN se každou sekundu na celém světě vyrobí a vyveze 44 lahví skotské. Z palíren ovšem kromě zlatavého nápoje směřuje do světa i něco dalšího - vedlejší produkty v podobě odpadu z výroby. „Na každý vyrobený litr whisky připadá obrovské množství odpadu - asi 2,5 kilogramu sladu, 8 litrů odpadních tekutin. Tuhý odpad se sice částečně dá dále využít jako krmivo pro zvířata, jiný ale směřuje na skládky nebo je vyléván do řek a oceánů," konstatuje CNN.

Právě to inspirovalo Tangneye k výrobě biopaliva přesně z tohoto odpadu, které dokáže pohánět i nijak speciálně neupravovaná auta. Již příští rok by jeho startup měl mít k dispozici první "biorafinerii", ve které by biopalivo z whisky mohl prodávat ve velkém.

Paliva z whisky i mléka

Biopaliva nejsou žádnou novinkou, vědci jako jejich výhodu hodnotí to, že dokáží prakticky plnohodnotně nahradit fosilní paliva, přičemž nezatěžují životní prostředí ani nijak nepoškozují auta samotná. „Startup, který založil vědec Tangney, využívá k výrobě paliva z odpadu z výroby whisky proces známý jako fermentace ABE (fermentace aceton-butanol-ethanolová). Při něm fermentační bakterie rozkládají cukry z odpadu na kyseliny, a ty se dále rozkládají na rozpouštědla, které lze přidávat do benzínu a nafty pro pohon aut," nastiňuje CNN.

Společnost Celtic Renewables už své palivo otestovala i v praxi. „Jezdila s nijak neupravovaným autem značky Ford po skotských silnicích s tím, že byl pro natankování vozidla využit z 15 procent biobutanol vyrobený z odpadu z whisky," uvádí CNN.

Vědci tvrdí, že identifikovali bakterie v moči, které jsou spojeny s agresivní rakovinou prostaty.
Vědci objevili nové bakterie v moči. Mohly by pomoci s léčbou rakoviny prostaty

Podle vědce Tangneye je dokonce použitý fermentační proces natolik úspěšný, že by v palivo mohl proměnit i odpad z dalších potravinářských odvětví, například z mlékárenství.

Biopaliva však přes jejich výhody zatím stále používá jen zlomek řidičů a přepravních společností. „Aktuálně biopaliva představují pouhá tři procenta z celkového objemu paliv používaných v celosvětové dopravě," konstatuje zpráva společnosti International Energy Agenty.

Důvodem je zejména to, že pro výrobu biopaliv z kukuřice či cukrové třtiny jsou vyžadovány velké lány země a jejich výroba tím pádem není tak levná. „Ovšem paliva vyrobena skutečně z odpadu, například vedlejší produkty whisky, jsou pravděpodobně tím nejlepším možným druhem biopaliv, protože podobné problémy se jich netýkají," zhodnotila pro CNN vědkyně Alison Smithová z Oxfordské univerzity.

Lihovar, co vyrábí whisky i paliva

Nový nápad na biopalivo z odpadu z whisky však není první svého druhu. Loni skotský lihovar Glenfiddich upravil své kamiony tak, aby mohly jezdit na nízkoemisní bioplyn, vyrobený rovněž z odpadu, který vznikl při výrobě skotské. „Uhlíkovou stopu svých kamionů tak lihovar snížil o 90 procent," nastiňuje CNN.

Pro společnost je to rovněž ekonomická úspora - nemusí palivo odebírat od externích dodavatelů, vystačí si s odpadem, který vznikne při výrobě jejího hlavního produktu - skotské.