Na travnaté ploše letiště Praha Letňany sedí vzducholoď, která upoutává pozornost svou velikostí. Je to majestátní stroj a tým Zeppelinu ji právě chystá na let do Plzně. Posádku tvoří dva piloti, na palubě může být až dvanáct cestujících. Ti zatím čekají v uctivé vzdálenosti.

Piloti nahodí první dva motory na bocích doutníku naplněného heliem, za chvíli se roztočí i dvě vrtule v zadní části. Zeppelin hučí a mírně se pohne do strany. Cestující dostávají pokyn a mohou přijít ke kabině a postupně po dvou nastupují dovnitř. U vstupu nás vítá snad věčně usměvavá pilotka Katharine.

Zatím jde jen o vizualizaci, už za pár let se ale podobný výjev má stát skutečností. Švédský startup plánuje pravidelné lety vzducholodí nad Severní pól. Šestnáctka cestujících si užije luxus v oblacích, vybavení stroje bude připomínat luxusní jachtu.
Vzducholodí až na Severní pól? Za unikátní zážitek zaplatíte pět milionů

Vzducholoď je odpojená od kotvícího stožáru, piloti komunikují s řídící věží a motory nabírají na síle. Zeppelin se téměř nehlučně pohne a vznese. Za okamžik poměrně tiše plujeme asi tři stovky metrů nad zemí a pod námi mizí vojenské letiště Kbely, kde letadla vypadají jako plastikové modely. Let nebo spíše plavba se těžko srovnává. Velikostí paluby snad s malým letounem či větším vrtulníkem. Ovšem klid v gondole je nesrovnatelný, podobně jako výhled, který umožňují veliká okna.

Pilotka vstává a otáčí se na cestující. Na řadu přichází srovnání s legendárním Hindenburgem i ujištění s úsměvem na rtech, že my opravdu nemůžeme shořet: „Hindenburg byl naplněný hořlavým vodíkem, my používáme nehořlavé helium, což ze Zeppelina dělá jeden z nejbezpečnějších dopravních prostředků na světě,“ poukazuje Katharine. Všem i vysvětlila, že vzducholoď má tři motory a letět se dá i s jedním, nouzově přistát i bez motorů. „To jsou pak ale piloti nervózní.“

Ovládaní? Malý joystick 

I když palubních přístrojů a ovládacích prvků je obrovské množství, mezi nimi výrazně svítí navigační obrazovky, tak ovládání vzdušného obra se zdá být snadné. Tedy z pohledu cestujícího. Jedinou věcí, kterou pilot vzducholoď řídí je malý joystick připomínající ovladač k počítačové hře.

Teprve devatenáctiletá Zara Rutherfordová se v těchto dnech pokouší obletět svět. Letí v československém stroji Shark, vyrobeném v Senici na Slovensku. Na snímku odlet Zary Rutherfordové se Sharkem ze senického letiště.
Chtěli vyrobit sen každého pilota. Nyní československé letadlo letí kolem světa

„Kdyby se loď rozhoupala, přidržovat se můžete těchto madel v horní části,“ ukazuje Katharine a zpět usedá za řízení a piloti vedou vzducholoď nad hrad Karlštejn. Míříme přímo nad donjon, za chvíli necháváme hrad za sebou a blížíme se k Berounu. Let podél dálnice napovídá něco o rychlosti. Cestovní rychlost Zeppelinu je kolem sta kilometrů za hodinu a vskutku, kamiony zůstávají vzadu a osobní vozy uhání po D5 rychleji, než my plujeme po nebi.


Zdroj: Youtube

Míjíme Točník i Žebrák, Zbiroh i Rokycany. Úžasnou podívanou dokreslují mraky, které žene vítr proti nám a jsou nad i pod Zeppelinem. Inverze trochu ztěžuje focení, i tak ale vysunuju kameru ven z okna a pořizuju záběry známých míst podobně jako většina cestujících. Míříme k Plzni a ještě, než přistaneme zažijeme jedno překvapení. Proti nám letí muž na motorovém paraglidingu a když se v těsné blízkosti míjíme, mává na nás. „Je to šílenec, ale nabourat by do nás neměl nikdo, jsme největší věc na nebi,“ dodává Katharine Board opět s úsměvem.

Jan Macák z Univerzity Pardubice
Od hodinek do vesmíru. Pardubický vědec vyvinul nejčernější čerň

Vzducholoď dokáže i brzdit, tedy takový má člověk pocit před přistáním. Klesáme na letiště Letkov u Plzně, dosedáme na plochu. Teď je mi jasné, proč celou cestu viselo z přídě vzducholodi silné lano. Na zemi ho totiž chytil jeden muž ze servisního týmu Zeppelin a přidržuje vzducholoď. Alespoň tak to vypadá. Instrukce jsou jasné. Vystoupí vždy jen dva cestující a dva nastoupí až do vystřídání pasažérů. To, aby se vzducholoď příliš rychle neodlehčila a nezatížila. Zpětně se pak dozvídám, že noví pasažéři byli v součtu příliš lehcí, tak musel nastoupit a letět další člověk z organizačního týmu.

Sto padesát litrů benzínu 

Více než půl tuny těžký Zeppelin letěl z Prahy do Plzně dvě hodiny. Motory vrčí na letecký benzín, kterého do Plzně spořádaly zhruba sto padesát litrů.

Obří vzducholoď si pronajala technologická společnost ZF, která v Plzni vyvíjí převodovky a elektrické pohony do aut pro společnosti jako je Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW nebo i Jaguar. Zajímavostí je, že právě převodovky firmy ZT jsou i součástí mechanizmu pohánějícího Zeppelin brázdícího vzdušný oceán nad Českem.