"Že by dům, který si postavili mimozemšťané po nouzovém přistání? Nebo je to průkopnická vesmírná loď těch, kdo předešli náš měsíční průzkum?" spekuluje s nadsázkou příspěvek čínských vědců na sociální síti.

Cesta za tajemným tělesem chvíli potrvá

Bohužel, nejrealističtější odpověď na tyto otázky zní, že nejde ani o jedno z toho. S největší pravděpodobností vozítko zaznamenalo jen neobvyklý tvar nejběžnějšího tělesa na Měsíci - měsíčního kamene.

Dokud ale Yutu-2 nepřekoná zhruba osmdesátimetrovou vzdálenost, která ho od tajemného tělesa odděluje, a neprozkoumá je zblízka, nebudeme mít jistotu. "Potrvá to dva až tři měsíce," upozorňuje server Science Alert.

Měsíční povrch nepřestává přitahovat vědeckou pozornost
Měsíc má dost kyslíku na to, aby udržel naživu miliardy lidí po dobu tisíců let

Robot poháněný solární energií se totiž musí jednak vypnout po dobu lunární noci, trvající 14 pozemských dní (jde o dobu, kdy je povrch osvětlený toliko světlem odraženým z modré Země), a dále v době, kdy se Slunce nachází přímo v jeho nadhlavníku, aby se předešlo jeho přehřát; k dalšímu zpomalení dochází proto, že vozítko se prostě nemůže v nebezpečném měsíčním terénu, pokrytém sutí a krátery, prostě pohybovat rychle.

Na vině je zřejmě dopad meteoritu

Určitá stopa směřující k odhalení "totožnosti" tajemné krychle se však už objevila, a sice relativně nedávný dopadový kráter v její blízkosti. Jeho přítomnost naznačuje, že "kostka" může být jednoduše balvanem vymrštěným při nárazu vesmírného tělesa, což je jev, který astronomové zaznamenali na Měsíci již dříve.

Není to první zvláštnost, kterou Yutu-2 objevil na té straně Měsíce, která je neustále odvrácená od Země. V roce 2019 narazil na zvláštní látku, již vědci popisovali jako "gelovitou"; ukázalo se, že jde o měsíční horninu roztavenou na sklo, rovněž v důsledku nárazu.

Vizualizace štěpného jaderného energetického systému umístěného na povrch Měsíce
Američané chtějí obsadit Měsíc. Plánují stálou posádku i jaderný reaktor

Protože Měsíc není na rozdíl od Země chráněn hustou atmosférou, dochází k jeho bombardování vesmírnými tělesy relativně často. Také proto je záhadná "kostka" pro vědce zajímavá, i když nejde o žádný projev mimozemské inteligence; pokud totiž skutečně vznikla tak, že ji z měsíčního povrchu vyrval dopad meteoritu, mohla by prozradit mnohé o tom, z jakého materiálu se skládá měsíční kůra nacházející se pod svrchní vrstvou měsíční horniny, suti a prachu.

Vědci proto počítají s tím, že ji v příštích měsících prostudují podrobněji.