VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na kole vyšlapali až k Everestu

PROSTĚJOV - Začátek i konec výpravy prostějovských dobrodruhů byl ve Vídni. Mezi tím pak padesát dní cesty pod nejvyššími horami světa.

14.10.2007
SDÍLEJ:

Informační tabulka v čínštině potvrzuje, že výprava dorazila do zákadního tábora pod Everestem.Foto: David Koribský

„A tisíc kilometrů na kolech přes Indii, Nepál, Tibet a Čínu. Hledali jsme dobrodružství a hlavně jsme jeli v opačném směru, než všechny expedice před námi. Nespustili jsme se z kopce, ale šlapali jsme vzhůru. Možná vůbec jako první na světě,“ popisuje expedici Karakoram Highway 2007 jeden z jejich hlavních účastníků David Koribský.

V posledním okamžiku

Čtveřice odvážných měla štěstí hned při startu. Do letadla nastoupili v posledním okamžiku. „Nějak jsme se zakecali, okamžitě za námi zavřeli dveře a letěli jsme,“ vzpomíná Koribský.

V Dillí je překvapilo horko. A samozřejmě místní poměry. „Vládne tam turistická minimafie. Šofér autobusu vám řekne, že do centra města už nejede a přehodí vás na taxikáře. Nemáte na výběr a pokračujete taxíkem. Ten vás zase zaveze do obchodu, který musíte navštívit. Jinak se dál nedostanete. Taxikáři v Praze by čuměli, jak se podniká,“ pokračuje ve vyprávění Martin Gremlica, který s Koribským tvořil jezdecké duo expedice. S nimi jako týlová jednotka jeli Jan Zvoneček a Oto Jelínek.

Jede ten, kdo rychleji podplatí

Silniční provoz v této části světa je bez pravidel. Jezdí se vlevo, bez zpětných zrcátek, pořád se troubí, všude jsou šílené zácpy. Kdo chce být rychlejší a nestačí mu klakson, jede v protisměru. Klidně po dálnici. „Nejlepším řešením bylo usnout,“ přitakává Koribský.

Z Indie se výprava přesunula do Nepálu. V hlavním městě Kathmandu si její účastníci na celnici vyzvedli kola. Nebylo to jednoduché. „Není tam žádný regál, žádný sklad. Jestli své zboží dostanete, tak o tom rozhoduje jakási celní rada. A hlavně to, jaký dáte úplatek a kolik lidí v pořadníku tím pádem přeskočíte. Za pět hodin jsme už svá kola pevně drželi v rukách,“ vzpomíná Koribský.

Start byl komplikovaný, protože v Nepálu se stávkovalo, a výprava zůstala po prvních třiceti kilometrech jízdy uvězněná mezi barikádami. Další problém byl na mostě z Nepálu do Číny. „Měli jsme střevní potíže, ale museli jsem tam vydržet dvě hodiny. Čekali jsme na našeho průvodce, který se k nám nemohl dostat, protože neměl pas.“

Polňačka čtrnácté kategorie

„První cesta v Číně byla jednosměrná. Čtyři hodiny se po ní jezdilo tam, čtyři hodiny zpět. Čekalo nás také rychlé a obrovské převýšení: za pár hodin téměř dva tisíce metrů. Ještě jsme nešlapali, ale jeli jsme autem. Bylo to o hubu, na hraně skály, pod námi propast a všude absolutní tma,“ popisuje trasu Gremlica.

V Nyalamu měla expedice dvoudenní aklimatizaci a vyměnila pronajatý džíp za pronajatou dodávku. „Polilo mě horko, na první pohled to vypadalo, že se s tím strojem už nikam nedostaneme. Ale řidič to nakonec téměř všechno zvládl,“ oddechl si Koribský. Průměrný denní výkon na kolech byl podle vzdálenosti mezi městy 90 až 160 kilometrů. Některé úseky byly infarktové. „Při cestě z Nyalamu do Tingri jsme jeli po silnici, která byla podle českých poměrů polní cestou čtrnácté kategorie. Převýšení bylo tisíc metrů. Během čtyř hodin jsem několikrát padl na zem a lapal po vzduchu. Takové situace nešly doma vůbec nacvičit,“ popisuje Koribský.

Cesta na vrchol končila výbuchem

Na kopci stál bagr, který tu cestu stavěl. Za ním už žádná vozovka nebyla. Tak se jezdci vrátili. Navíc zažili ještě jednu perličku. Když odpočívali, přišel k nim stavební dělník a chtěl, aby se asi o deset metrů přemístili. „Sotva jsme přešli, ozval se z místa, kde jsme před tím seděli, výbuch. Takže jsme si jen znovu potvrdili to, co jsme si řekli před výpravou: musíme zapomenout na všechno, co známe z Evropy. Byli jsme v jiném světě.“

Základní tábor pod Everestem byl ve výšce přes 5 200 metrů. Byl to současně bod obrovské únavy. „Sáhl jsem si na dno sil a přepadla mě strašná únava. Bylo to, jako bych jel do zdi. Měl jsem hlad, ale dostal jsem do sebe jen čtyři lžíce polévky. Byla to pravá česká gulášovka, strašně jsem se na ni těšil, ale nedokázal jsem jíst. Padl jsem do stanu a usnul,“ potvrdil Koribský.

Špička světa na dosah

Život v táboře určovali čínští vojáci. Na všechno bylo třeba povolení, volný pohyb neexistoval. Průvodce výpravy přesvědčil jednoho vojáka, aby českým chlapům půjčil dalekohled. „Viděl jsem Everest jakoby z padesáti metrů. Jeho špičku a pár metrů okolo ní, na nichž se dá ustát. Bylo to úžasné,“ nadchl se Koribský.

Tábor byl v té době prázdný. Doba expedic začínala o dva týdny později a vojáci uklízeli táborové prostory. Nesbírali odpadky, ale hledali kameny, na něž turisté vyrývají nápisy „Free Tibet“ (svobodný Tibet). Kameny (bez nápisu) si s sebou odvezli i členové expedice. Každý prý deset až patnáct šutráků – jako dárek pro známé. Jeden kamínek bude také odměnou pro 777. návštěvníka webových stránek výpravy.

14.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Obsluha strojů 100 Kč

Obsluha strojů na balení, plnění a etiketování OBSLUHA BALÍCÍ LINKY - DPP, DPČ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: Nástup možný ihned. Osobní kontakt po tel. domluvě na čísle 582 300 888 nebo e-mail sekretariat@profrost.cz. , Požadavky: věk min. 18 let, schopnost pracovat i noční směny. Nepravidelně rozvržená pracovní doba - 11 hodinové směny., Nabízíme: 100 Kč/hod. Vhodné jako přivýdělek. Spolupráce na dohodu o provedení práce nebo pracovní činnosti. Pracoviště: J. B. Pecky 15, Prostějov. Pracoviště: Profrost a.s., J. B. Pecky, č.p. 4446, 796 01 Prostějov 1. Informace: Zdenka Marečková, +420 582 300 888.

Výroba - Výroba Montážní dělník 16 000 Kč

Montážní dělníci elektrických a energetických zařízení Elektrikář – slaboproud - (1805003). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Elektrikář – slaboproud - (1805003), , Jste vhodným uchazečem, pokud:, - máte vzdělání v oboru elektro s platnou vyhláškou č.50 § 6 a výše, - máte dobrou pracovní morálku, - jste zodpovědný a pečlivý, , Budete se věnovat:, - zapojování malých elektroskříní dle plánů - slaboproud, , Proč by se Vám mohla tato pracovní nabídka líbit? , - nabízíme práci na HPP, - nabízíme závodní stravování, - čekají Vás roční odměny + bonusy, - čeká Vás pracovní doba Po – Pá (6:30 – 15:00) , , Pracoviště: Prostějovsko, Mzda: od 16.000 – 26.000 Kč, Nástup: dle dohody, Směnnost: jednosměnný provoz, , Pokud vás uvedené informace oslovily, splňujete požadavky nebo máte k nabízené pozici jakékoliv dotazy, kontaktujte nás na tel. 773 447 447 anebo e-mailem na prace@gasl.cz.. Pracoviště: Gasl cz s.r.o. - pobočka prostějov, Nerudova, č.p. 599, 796 01 Prostějov 1. Informace: Kontakt, +420 773 447 447.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 90 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Výpomoc ve skladu - Prostějov. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 90 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce:, - příjem zboží a jeho naskladňování, - vychystávání a výdej zboží zákazníkům dle dodacího listu, - provádění nakládek zboží na auta, - udržování pořádku ve skladu , Požadujeme:, - praxe na obdobné pozici velkou výhodou, - dobrý zdravotní stav a fyzickou zdatnost, Nabízíme:, - práce na DPP, - práce 2 až 3 dny v týdnu (dle potřeby). Pracoviště: Salvator střechy s.r.o. - pobočka prostějov, 796 01 Prostějov 1. Informace: Brumlíková, +420 606 676 524.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 120 Kč

Dělníci v oblasti výstavby budov STAVEBNÍ DĚLNÍCI. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 120 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Nástup ihned. Osobní kontakt po tel. domluvě pan Studený tel.: 722 458 185 nebo e-mail kancelar@greza.cz. Požadavky: řemeslná zručnost podmínkou, výuční list v jakémkoli oboru. Práce na stavbách. PP na dobu neurčitou. Nabízíme: stravenky, příspěvek na dopravu.. Pracoviště: Gréza s.r.o., Krapkova, č.p. 1635, 796 01 Prostějov 1. Informace: Vít Studený, +420 722 458 185.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Požehnání pramenů ve Skalce
20

Ve Skalce zahájí lázeňskou sezónu. Těšte se na žehnání pramenů i ohňovou show

Jahodárna v Prostějově -23. 5. 2018
13

První sběrači jahod vyrazili do akce. A úroda je slušná

Bolid prolétl nad Hanou, u Prostějova možná dopadly meteority

Vzácný úkaz nabídla ve středu během soumraku obloha ve východní části Česka.

Hanácký Jeruzalém odhalí pamětní desku

Další připomínku bohaté židovské historie Prostějova přidají začátkem června členové spolku Hanácký Jeruzalém. 1. června slavnostně odhalí pamětní desku obětem Židům, které za války nacistické Německo transportovalo do koncentračních táborů. Deska se tak přidá k již stávající, které připomíná oběti války z řad železničních zaměstnanců.

AKTUALIZOVÁNO

Muže podezřelého z útoku na Kvitovou poslal soud do vazby

Pachatel podezřelý z útoku na tenistku Petru Kvitovou jde do vazby. Prostějovský soud ve čtvrtek odpoledne návrhu vyhověl.

Evropská medaile unikla o fous

Jako je Prostějov spojený s tenisem, Olomouc s ligovým fotbalem, tak Němčice nad Hanou už po desetiletí zná svět sálové cyklistiky jako líheň talentů krasojízdy. Na letošní ME do švýcarského města Bazenheid zamířil z oddílu TJ Sokol Němčice nad Hanou juniorský jezdec Martin Kouřil.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT