VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prostějovský plavec překonal La Manche a šel na steak

Prostějov – „Já su tak šťastné,“ zvolal po přeplavání kanálu La Manche jeho první český přemožitel František Venclovský. Po něm přeplavalo slavnou úžinu spojující Velkou Británii a Francii ještě dalších šestnáct Čechů. Tím posledním byl minulou sobotu Luděk Coufal z Čehovic.

15.8.2011
SDÍLEJ:

Předseda oddílu TJ Haná Prostějov Luděk Coufal překonal jako sedmnáctý Čech Lamanšský průlivFoto: archiv Luďka Coufala

Od bílých útesů Doveru stihl doplavat ke břehům Francie za 15 hodin a 57 minut.

„Šťastné“ byl určitě taky, jen se nejdřív trochu prospal a pak si dal pořádný steak.

Rodáka z Lipníku nad Bečvou Venclovského potkal kdysi osobně.

„Bylo mi šestnáct a bylo to v Krkonoších. Vysekával si díru do zamrzlého jezera, aby si mohl zaplavat. Tam to možná všechno začalo,“ vzpomíná po svém návratu z Francie Coufal, který je předsedou Tělovýchovné jednoty Haná Prostějov a jejího oddílu zimního plavání.

Jeho vzor zvládl v roce 1971 zdolat plavecký Mount Everest jen o půlhodiny rychleji.

Pak všechny odvezl domů

Coufal se vrhl do vod Atlantského oceánu v pátek odpoledne a plaval přes noc. Do země galského kohouta doplaval v sobotu dopoledne.

„Vystoupil jsem na loď, tam mě převlékli do suchého oblečení. Pak jsem si lehl, protože loď se houpala a nechtěl jsem dostat mořskou nemoc jako můj doprovod,“ líčí události, které následovaly bezprostředně po obdivuhodném výkonu.

A když jste šestnáct hodin ve vodě a musíte plavat celou noc, tak netrvalo dlouho, než si dal zasloužený, i když krátký spánek.

„Spal jsem dvě a půl hodiny, než jsme dopluli zpátky do Anglie. Tam jsme udělali nějaké fotky a šli na pokoj. Pak se prošli po Doveru a dali si večeři. Pořádný steak,“ usmívá se.

V pondělí všichni nasedli do auta a Coufala čekala další štreka.

„Ve výpravě jsme byli tři, já a dva členové doprovodu. Můj švagr Oldřich Přecechtěl a doktor Milan Halenka z olomoucké fakultní nemocnice. Ten byl celkem překvapený, že po tom výkonu celý den nespím a následující den úplně normálně funguju. V pondělí jsem totiž ještě všechny odvezl domů do České republiky. Ta únava přichází až teď. Jen pospávám, popocházím a nic nedělám,“ popisuje.

Poctivé přípravy na kanál

Samotné přeplavání kanálu La Manche trvá pár hodin, i když ve vodě sice nekonečných. Jenže příprava, ta zabere celé měsíce i roky. Coufal s ní začal před dvěma a půl lety. Tehdy se rozhodl, že pokoří nejslavnější plaveckou vytrvaleckou trať.

„Bylo to náhlé hnutí mysli. Na druhou stranu, během života se objevily některé úseky a indicie, které k tomu směřovaly. Přesto ještě pár měsíců před tím jsem tvrdil, že na La Manche nikdy nepůjdu. Zdálo se mi, že je to velké sousto.“

V té době byl totiž ještě ve světě vytrvaleckého plavání v podstatě nováčkem.

„Plavu čtvrtým rokem. Více než polovina z toho byla příprava na kanál,“ vysvětluje Coufal.

Trénink na Čehasu

Ten se připravoval na několika místech v regionu.

„Hlavně jsem trénoval v městských lázních díky panu Kaštilovi, který mi to umožnil. Tam jsem naplaval stovky, vlastně tisíce kilometrů. Někdy jsem vyjel i na Anínské jezero u Tovačova. Venku jsem ale trénoval zejména na Čehasu,“ zmiňuje čehovický rybník, oblíbené místo zimních plavců.

„To mám za barákem a tam to všechno začalo.“

Že by mohl jednou zdolat přes třicet kilometrů dlouhý kanál La Manche, v té době ani netušil.

„Původně jsem šel jenom do otužování. Býval jsem často nemocný, trpěl jsem na rýmu a různá nachlazení. Tak jsem se tam jednou v srpnu začal koupat a už jsem nepřestal,“ vrací se k prvnímu kroku.

„V novinách jsem si přečetl něco o plavcích z Hané Prostějov, zkontaktoval jsem je a přidal jsem se k nim,“ říká nynější předseda oddílu, který pod sebou sdružuje kromě plavců i fotbalisty nebo turisty.

60 procent je hlava

Právě v Hané se Coufal potkal s první prostějovskou přemožitelkou Lamanšského průlivu Danou Zbořilovou.

„Řekla mi, o čem kanál je. Hlavně, že je to úplně jiné než plavání na přehradě a je potřeba tomu věnovat úplně specifickou přípravu,“ nechává se slyšet.

„Nejvýznamnější zásluhy však přisuzuji Ivanu Novotnému a Milanu Kýrovi, kteří mě postupně provedli nástrahami dálkového a zimního plavání. Na tomto místě chci také poděkovat své manželce a celé rodině za bezvýhradnou podporu při přípravě na přeplavbu i během ní,“ vzkazuje Coufal.

Přemožitelka kanálu z roku 2001 Zbořilová mu také mohla potvrdit fakt, že překonat La Manche je náročné především na psychiku.

„Nestačí jen plavat a myslet si, že když uplavete třicet kilometrů, tak je to v pohodě. Je to hlavně o hlavě. Musíte si to srovnat, abyste věděli, proč to děláte. Když vstupujete na loď, tak vám každý řekne, že 60 procent je hlava a 40 ten zbytek.“

Teoreticky tak Coufal věděl, že přeplavat slavnou úžinu nebude žádná legrace, ale praktická část ho teprve čekala. Navíc se už kvapem blížila.

Nejde přijít a jen tak plavat

Jenže přijet do Doveru, skočit do moře a rovnou plavat nelze. Vše musí být oficiální, i kvůli tomu, že nejužší místo kanálu La Manche je nejfrekventovanější lodní cestou na světě.

„Čtrnáct dnů předtím, než byla uzávěrka přihlášek do Channel Swimming Association, jsem se dozvěděl, že vůbec musím podat nějakou přihlášku. Měl jsem štěstí, že si mě na starost vzala sekretářka, která to se mnou probírala krok po kroku. Takže se to všechno zvládlo v termínu,“ popisuje Coufal.

Pak už nic nebránilo, aby naložil výpravu a vyrazil do Anglie. Tam na ně čekal lodivod, velitel celé akce a její nezbytná součást.

„Když jedete na La Manche, tak musíte mít lodivoda, který je také členem asociace, má školení a je certifikovaný. Ve smlouvě pak máte přímo zakotveno, že se podřizujete rozhodnutí lodivoda. Když řekne, že plavete, tak plavete.“

Coufal tak věděl jen to, že se do vody dostane někdy mezi 5. a 13. srpnem.

„Byl jsem druhý v pořádí. To znamenalo, že kdyby bylo dobré počasí, tak by přede mnou plaval ještě jeden. Jenže ono nebylo, a tak jsem do toho šel já,“ vysvětluje.

Odliv vás žene dopředu

Začátek jeho pokusu už byl blízko. A nervozita stoupala.

„Byl jsem nervózní. Trénovali jsme v takovém přístavišti, kde trénují všechny výpravy, a když jsem poprvé vstoupil na loď, tak nás rozhodčí varoval, abychom se nelekli těch vln, až vyplujeme. Že se to za chvíli uklidní a přijde olejíček. Jenže ten pak na moři pořád nepřicházel,“ rozesměje se a připomíná, že v poslední době se už kanál překonává jen ve směru z Anglie do Francie. Je tomu tak proto, aby měli všichni plavci stejná pravidla. Tento směr je přitom náročnější. U francouzského pobřeží totiž panují silné proudy. „Ti, co plavali opačně, měli výhodu. Překonali je ještě v plné síle. Takhle k nim připlavete už hodně unavení,“ říká Coufal.

V pátek odpoledne to přišlo. Lodivod se ho zeptal, jestli je připraven, a když souhlasil, loď vyplula. Kromě lodivoda, Coufala a jeho doprovodu byl na lodi ještě rozhodčí, jenž na celý průběh plavby bedlivě dohlíží.

„Před námi byly ještě tři lodě a startuje se za vrcholu přílivu. Pak totiž nastává odliv a ta masa vody vás žene. Čtvrtá loď byla kousek za námi. Dohoda byla taková, že za dvacet minut budeme na místě u pláže, kde mě nachystají. Jenže všechno bylo jinak, za deset minut jsme tam byli a měli dalších deset minut na to, aby mě mohli připravit, namazat a odstartovat.“

Namazat proti odřeninám. Příště ale ne hlavu

Například mazání je přitom velmi důležitá věc, zejména proti odření kůže mořskou vodou.

„V mé výpravě nebyl nikdo, kdo by už někdy La Manche přeplaval, takže mi to natřeli i na hlavu, protože tam jsou receptory chladu,“ líčí Coufal.

„Já si toho všiml bohužel až pozdě. Když si totiž pak nasadíte čepici, tak vám klouže a vy si ji pořád upravujete a posunujete. Šaháte si na brýle a všechno máte umazané. Asi po třech hodinách si pak taky rozhodčí myslel, že ukončíme pokus, protože jsem se zastavoval a spravoval jsem si to. Oni mají takovou zkušenost, že když tohle začne člověk dělat, tak brzy začne i odpočívat a to je předzvěst brzkého konce. Ale to se spletli.“

Celé moře je tvoje. SKOČ!

Pokus Luďka Coufala o překonání kanálu La Manche odstartoval. „Celé moře je tvoje. SKOČ!“ zakřičel na něj rozhodčí a čehovický plavec šel do vody.

„Nejprve jsem musel vystoupit na břeh, má to přesná pravidla. Když začínáte s plavbou, tak doprovodná loď zakotví 200 metrů od břehu a vy se musíte dostat na suchou zem, odkud odstartujete. Jakmile na ní vystoupíte, tak vydá rozhodčí pokyn lodi, aby zahoukala.“

Nervozita už opadla, Coufal věděl, že teď už není cesty zpět.

„Věděl jsem od začátku, že to přeplavu. Samozřejmě, že mohly nastat nějaké problémy. Proto jsem taky kalkukoval s tím, že jsem si vzal do doprovodného týmu menší počet lidi. Abych se nemusel o nic starat a měl jistotu, že to na lodi zvládají. A taky měl stoprocentní jistotu, že alespoň jeden z nich mě bude moci během plavby krmit. Bohužel došlo na moje obavy, oba dostali mořskou nemoc,“ vrací se k prvním kilometrům své plavby.

„Doktora to přešlo asi po třech hodinách. Potom už byl na palubě pořád, i když po půlnoci se snesl vydatný déšť a silný vítr. Takže po té palubě celkem klouzal. Ale držel se a zvládl to.“

Jídlo? Jen káva čaj a energetické drinky

Prvních šest hodin krmili Coufala po šedesáti minutách, zbytek času pak po půlhodině. Co plavec překonávající La Manche vlastně jí?

„Měl jsem nachystané energetické tyčinky a nějaké perníky, abych dostal něco do žaludku. Ale na to vůbec nedošlo. Vlny nedovolily, abych šlapal vodu a něco tam jedl. Navíc se loď kymácela,“ dostává se k dalšímu pravidlu.

Během plavby se totiž nemůže ničeho dotknout.

„Kdybych se během plavby dotknul lodi, třeba nechtěně nebo náhodně, tak je pokus ukončen. Každé krmení proto kontroluje rozhodčí a o všem vede záznamy,“ osvětluje.

A tak byl odkázán pouze na kávu, čaj a energetické drinky.

Kilometry ubíhaly a předseda Hané se blížil k Francii. V jednu chvíli musel pořádně zabrat, aby ho proud neunesl k blízkým skaliskům, a pak už spatřil vysněný břeh.

„Najednou jsem cítil klid, pohodu. Moře bylo tiché, šplouchaly jen vlnky a plaval jsem směrem ke břehu. Jakmile jsem se rukou dotknul dna, tak jsem se postavil a došel jsem na břeh.“

Bez sponzorů to nejde

Co následovalo potom, už víte. Coufal se vrátil do České republiky a užívá si odpočinku po zdolání zrádného kanálu.

„Příští týden už začnu s tréninkem,“ vypráví.

Na co ale bude trénovat, jaká výzva jej čeká nyní, to zatím neví. Nějakou chvíli to jistě bude trvat, protože přeplavba Lamanšského průlivu není zrovna nejlevnější záležitost. Vyjde na 250 až 300 tisíc korun.

„Bez sponzorů by to nešlo,“ upozorňuje a děkuje těm svým. „Hlavním sponzorem mé plavby byla Česká pošta, podílel se Olomoucký kraj a přispěl mi i městský úřad,“ uzavírá.

Autor: Martin Dostál

15.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 22 000 Kč Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) ŘIDIČI NÁKLADNÍCH AUTOMOBILŮ PRO PŘEVOZ MASA. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 22000 kč, mzda max. 34000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Nástup ihned. Návštěvu předem domluvit na tel.: 777 713 832, 582 373 219 (Ing. Jan Kočíb, Irena Pešáková). Bližší informace na místě při osobním pohovoru s vedoucím daného provozu, včetně prohlídky pracoviště. , Požadavky: ŘP sk C, nutný profesní průkaz. Možnost zaplacení řidičského oprávnění sk. C a profesního průkazu s podmínkou setrvání ve společnosti Makovec a.s. po dobu 5 let (smluvní ujednání). PD: Po-Pá v noci a dopoledních hodinách (počátek směny v rozmezí 24:00 - 6:00 hod.). Rozvážení masa a masných výrobků, vykládka zboží, práce fyzicky náročnější. Hrubá mzda dle výkonu.. Pracoviště: Makovec - provoz kostelec na hané, Smržická, č.p. 537, 798 41 Kostelec na Hané. Informace: Ing. Jan Kočíb, Irena Pešáková, +420 777 713 832. Výroba - Výroba Elektrotechnici a technici energetici 30 000 Kč Elektrotechnici a technici energetici projektanti, konstruktéři ELEKTROMECHANICI. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Strukturovaný životopis s průvodním dopisem a názvem pozice, o kterou se ucházíte zasílejte na adresu: kariera@linaplast.cz. Osobní kontakt POUZE po tel. domluvě paní Škrabalová tel.: 583 037 124 (v době 8:00-16:00 hod.). NECHODIT NA PRACOVIŠTĚ., Požadujeme:, - SŠ v oboru Elektro, - 2 roky praxe, - znalost vyhlášky 50/1978 Sb. §6, , - technické a matematické předpoklady, - samostatnost, - schopnost navrhovat řešení, - flexibilita, Náplň práce:, - zapojování robotizovaných pracovišť a montážních linek, - spolupráce při oživování robotizovaných pracovišť a montážních linek, - spolupráce při zpracovávání technické dokumentace, - dodržování zásady OŽP a předcházet jeho znečisťování podle souvisejících školení a pokynů nadřízených, Nabízíme: práci v prosperující české firmě, přátelský kolektiv, 25 dní dovolené, plně hrazené stravenky, příspěvek na dopravu, firemní benefity (prémie, firemní akce, bonusy při životních a pracovních jubileích, flexipassy), docházkový bonus 2 000 Kč, firemní parkoviště, zaškolení pro danou pozici, možnost karierního růstu, pracovní poměr na dobu neurčitou. Pracoviště: Skřípov č.p. 359. Pracoviště: Linaplast s.r.o. - pracoviště skřípov, 798 52 Konice. Informace: Email, . Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Strojírenský technik 103 Kč Revizní technici ve strojírenství, technici STK Obsluha linky nedestruktivního zkoušení materiálů | Prostějov (1810004). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 103 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Obsluha linky nedestruktivního zkoušení materiálů | Prostějov (1810004), , Jste vhodným uchazečem pokud:, - máte SŠ vzdělání - výhodou , - máte praxi v oboru (výhodou), - jste komunikativní, spolehlivý a pracovitý, - vlastníte řidičský průkaz pro VZV – výhodou, případně zajistíme, - vlastníte platný certifikát pro metodu MT - výhodou, , Budete se věnovat:, - provádění kontroly podle ČSN EN ISO 9712, metodou MT, - obsluze zařízení pro tryskání výkovků, - provádění vizuální výstupní kontroly výkovků, - opravě kusů broušením při zjištění vad, - obsluze VZV – budete samostatně navážet pracoviště., , Proč by se vám měla tato pracovní nabídka líbit?, - nabízíme vám práci na HPP v přátelském kolektivu ve stabilní výrobní společnosti, - máte možnost dalšího vzdělávání, školení, seberealizace a rozvoje, , Pracoviště: Prostějov, Mzda: od 103,- /hod, Směnnost: 3-směnný , (pracovní doba Po – Pá: 6 – 14 hod, 14 – 22 hod, 22 – 6 hod , + volné víkendy), Další benefity: přispíváme na stravování, Nástup: ihned nebo dle dohody, , Pokud máte zájem o nabízené pracovní místo, splňujete požadavky nebo máte k nabízené pozici jakékoliv dotazy, kontaktujte nás na tel. 773 447 447 anebo e-mailem na prace@gasl.cz.. Pracoviště: Gasl cz s.r.o. - pobočka prostějov, Nerudova, č.p. 599, 796 01 Prostějov 1. Informace: Kontakt, +420 773 447 447. Výroba - Inženýři kontroly a řízení kvality v ostatních 90 Kč Inženýři kontroly a řízení kvality v ostatních oborech Operátor/ka výstupní kontroly airbagové tkaniny | Prostějov. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 90 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Operátor výstupní kontroly airbagové tkaniny | Prostějov (1809002), Jste vhodným uchazečem, pokud:, - máte SOU vzdělání, - jste pečlivý, odpovědný, manuálně zručný, - praxe v oboru výhodou, ne podmínkou, , Budete se věnovat:, - kontrole kvality airbagové tkaniny, - označování případných vad, - jednoduchému šití na šicím stroji, - přípravě zboží pro zákazníka, , Proč by se Vám mohla tato pracovní nabídka líbit? , - nabízíme Vám stabilní práci na HPP, - 25 dnů dovolené, - hradíme lékařské prohlídky, - možnost přestupu do kmene firmy, , Pracoviště: Prostějov, Mzda: od 90 Kč/hod + zákonné příplatky a odměny, Nástup: ihned, Směnnost: třísměnný provoz, , Pokud vás uvedené informace oslovily, splňujete požadavky nebo máte k nabízené pozici jakékoliv dotazy, kontaktujte nás na tel. 773 447 447 anebo e-mailem na prace@gasl.cz.. Pracoviště: Gasl cz s.r.o. - pobočka prostějov, Nerudova, č.p. 599, 796 01 Prostějov 1. Informace: Kontakt, +420 773 447 447.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vyberte gól kola

Vyberte GÓL 14. kola! Tady jsou nejhezčí trefy Krajského přeboru

Krajský přebor na videu

Krajský přebor na VIDEU! Podívejte se na sestřihy 14. kola

V Čelechovicích vyhlásili výsledky Velké ceny Prostějovska v požárním útoku

Nejlepší týmy v požárním útoku z Prostějovska a okolí symbolicky uzavřely sezonu vyhlášením výsledků. Slavnostní večer v Čelechovicích na Hané si nejvíce užili hasiči z Olešnice, kteří triumfovali v mužské i ženské kategorii.

Krize trvá dál. Prostějov dostal čtyřku v Chrudimi

Prostějovští fotbalisté posedmé v řadě nevyhráli. Svěřenci Oldřicha Machaly tentokrát podlehli v souboji dvou nováčků v Chrudimi 0:4, první tři góly přitom Hanáci inkasovali už v první půli. Podzimní část sezony „eskáčko“ zakončí příští sobotu doma proti Třinci.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT