VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prostějovský plavec překonal La Manche a šel na steak

Prostějov – „Já su tak šťastné,“ zvolal po přeplavání kanálu La Manche jeho první český přemožitel František Venclovský. Po něm přeplavalo slavnou úžinu spojující Velkou Británii a Francii ještě dalších šestnáct Čechů. Tím posledním byl minulou sobotu Luděk Coufal z Čehovic.

15.8.2011
SDÍLEJ:

Předseda oddílu TJ Haná Prostějov Luděk Coufal překonal jako sedmnáctý Čech Lamanšský průlivFoto: archiv Luďka Coufala

Od bílých útesů Doveru stihl doplavat ke břehům Francie za 15 hodin a 57 minut.

„Šťastné“ byl určitě taky, jen se nejdřív trochu prospal a pak si dal pořádný steak.

Rodáka z Lipníku nad Bečvou Venclovského potkal kdysi osobně.

„Bylo mi šestnáct a bylo to v Krkonoších. Vysekával si díru do zamrzlého jezera, aby si mohl zaplavat. Tam to možná všechno začalo,“ vzpomíná po svém návratu z Francie Coufal, který je předsedou Tělovýchovné jednoty Haná Prostějov a jejího oddílu zimního plavání.

Jeho vzor zvládl v roce 1971 zdolat plavecký Mount Everest jen o půlhodiny rychleji.

Pak všechny odvezl domů

Coufal se vrhl do vod Atlantského oceánu v pátek odpoledne a plaval přes noc. Do země galského kohouta doplaval v sobotu dopoledne.

„Vystoupil jsem na loď, tam mě převlékli do suchého oblečení. Pak jsem si lehl, protože loď se houpala a nechtěl jsem dostat mořskou nemoc jako můj doprovod,“ líčí události, které následovaly bezprostředně po obdivuhodném výkonu.

A když jste šestnáct hodin ve vodě a musíte plavat celou noc, tak netrvalo dlouho, než si dal zasloužený, i když krátký spánek.

„Spal jsem dvě a půl hodiny, než jsme dopluli zpátky do Anglie. Tam jsme udělali nějaké fotky a šli na pokoj. Pak se prošli po Doveru a dali si večeři. Pořádný steak,“ usmívá se.

V pondělí všichni nasedli do auta a Coufala čekala další štreka.

„Ve výpravě jsme byli tři, já a dva členové doprovodu. Můj švagr Oldřich Přecechtěl a doktor Milan Halenka z olomoucké fakultní nemocnice. Ten byl celkem překvapený, že po tom výkonu celý den nespím a následující den úplně normálně funguju. V pondělí jsem totiž ještě všechny odvezl domů do České republiky. Ta únava přichází až teď. Jen pospávám, popocházím a nic nedělám,“ popisuje.

Poctivé přípravy na kanál

Samotné přeplavání kanálu La Manche trvá pár hodin, i když ve vodě sice nekonečných. Jenže příprava, ta zabere celé měsíce i roky. Coufal s ní začal před dvěma a půl lety. Tehdy se rozhodl, že pokoří nejslavnější plaveckou vytrvaleckou trať.

„Bylo to náhlé hnutí mysli. Na druhou stranu, během života se objevily některé úseky a indicie, které k tomu směřovaly. Přesto ještě pár měsíců před tím jsem tvrdil, že na La Manche nikdy nepůjdu. Zdálo se mi, že je to velké sousto.“

V té době byl totiž ještě ve světě vytrvaleckého plavání v podstatě nováčkem.

„Plavu čtvrtým rokem. Více než polovina z toho byla příprava na kanál,“ vysvětluje Coufal.

Trénink na Čehasu

Ten se připravoval na několika místech v regionu.

„Hlavně jsem trénoval v městských lázních díky panu Kaštilovi, který mi to umožnil. Tam jsem naplaval stovky, vlastně tisíce kilometrů. Někdy jsem vyjel i na Anínské jezero u Tovačova. Venku jsem ale trénoval zejména na Čehasu,“ zmiňuje čehovický rybník, oblíbené místo zimních plavců.

„To mám za barákem a tam to všechno začalo.“

Že by mohl jednou zdolat přes třicet kilometrů dlouhý kanál La Manche, v té době ani netušil.

„Původně jsem šel jenom do otužování. Býval jsem často nemocný, trpěl jsem na rýmu a různá nachlazení. Tak jsem se tam jednou v srpnu začal koupat a už jsem nepřestal,“ vrací se k prvnímu kroku.

„V novinách jsem si přečetl něco o plavcích z Hané Prostějov, zkontaktoval jsem je a přidal jsem se k nim,“ říká nynější předseda oddílu, který pod sebou sdružuje kromě plavců i fotbalisty nebo turisty.

60 procent je hlava

Právě v Hané se Coufal potkal s první prostějovskou přemožitelkou Lamanšského průlivu Danou Zbořilovou.

„Řekla mi, o čem kanál je. Hlavně, že je to úplně jiné než plavání na přehradě a je potřeba tomu věnovat úplně specifickou přípravu,“ nechává se slyšet.

„Nejvýznamnější zásluhy však přisuzuji Ivanu Novotnému a Milanu Kýrovi, kteří mě postupně provedli nástrahami dálkového a zimního plavání. Na tomto místě chci také poděkovat své manželce a celé rodině za bezvýhradnou podporu při přípravě na přeplavbu i během ní,“ vzkazuje Coufal.

Přemožitelka kanálu z roku 2001 Zbořilová mu také mohla potvrdit fakt, že překonat La Manche je náročné především na psychiku.

„Nestačí jen plavat a myslet si, že když uplavete třicet kilometrů, tak je to v pohodě. Je to hlavně o hlavě. Musíte si to srovnat, abyste věděli, proč to děláte. Když vstupujete na loď, tak vám každý řekne, že 60 procent je hlava a 40 ten zbytek.“

Teoreticky tak Coufal věděl, že přeplavat slavnou úžinu nebude žádná legrace, ale praktická část ho teprve čekala. Navíc se už kvapem blížila.

Nejde přijít a jen tak plavat

Jenže přijet do Doveru, skočit do moře a rovnou plavat nelze. Vše musí být oficiální, i kvůli tomu, že nejužší místo kanálu La Manche je nejfrekventovanější lodní cestou na světě.

„Čtrnáct dnů předtím, než byla uzávěrka přihlášek do Channel Swimming Association, jsem se dozvěděl, že vůbec musím podat nějakou přihlášku. Měl jsem štěstí, že si mě na starost vzala sekretářka, která to se mnou probírala krok po kroku. Takže se to všechno zvládlo v termínu,“ popisuje Coufal.

Pak už nic nebránilo, aby naložil výpravu a vyrazil do Anglie. Tam na ně čekal lodivod, velitel celé akce a její nezbytná součást.

„Když jedete na La Manche, tak musíte mít lodivoda, který je také členem asociace, má školení a je certifikovaný. Ve smlouvě pak máte přímo zakotveno, že se podřizujete rozhodnutí lodivoda. Když řekne, že plavete, tak plavete.“

Coufal tak věděl jen to, že se do vody dostane někdy mezi 5. a 13. srpnem.

„Byl jsem druhý v pořádí. To znamenalo, že kdyby bylo dobré počasí, tak by přede mnou plaval ještě jeden. Jenže ono nebylo, a tak jsem do toho šel já,“ vysvětluje.

Odliv vás žene dopředu

Začátek jeho pokusu už byl blízko. A nervozita stoupala.

„Byl jsem nervózní. Trénovali jsme v takovém přístavišti, kde trénují všechny výpravy, a když jsem poprvé vstoupil na loď, tak nás rozhodčí varoval, abychom se nelekli těch vln, až vyplujeme. Že se to za chvíli uklidní a přijde olejíček. Jenže ten pak na moři pořád nepřicházel,“ rozesměje se a připomíná, že v poslední době se už kanál překonává jen ve směru z Anglie do Francie. Je tomu tak proto, aby měli všichni plavci stejná pravidla. Tento směr je přitom náročnější. U francouzského pobřeží totiž panují silné proudy. „Ti, co plavali opačně, měli výhodu. Překonali je ještě v plné síle. Takhle k nim připlavete už hodně unavení,“ říká Coufal.

V pátek odpoledne to přišlo. Lodivod se ho zeptal, jestli je připraven, a když souhlasil, loď vyplula. Kromě lodivoda, Coufala a jeho doprovodu byl na lodi ještě rozhodčí, jenž na celý průběh plavby bedlivě dohlíží.

„Před námi byly ještě tři lodě a startuje se za vrcholu přílivu. Pak totiž nastává odliv a ta masa vody vás žene. Čtvrtá loď byla kousek za námi. Dohoda byla taková, že za dvacet minut budeme na místě u pláže, kde mě nachystají. Jenže všechno bylo jinak, za deset minut jsme tam byli a měli dalších deset minut na to, aby mě mohli připravit, namazat a odstartovat.“

Namazat proti odřeninám. Příště ale ne hlavu

Například mazání je přitom velmi důležitá věc, zejména proti odření kůže mořskou vodou.

„V mé výpravě nebyl nikdo, kdo by už někdy La Manche přeplaval, takže mi to natřeli i na hlavu, protože tam jsou receptory chladu,“ líčí Coufal.

„Já si toho všiml bohužel až pozdě. Když si totiž pak nasadíte čepici, tak vám klouže a vy si ji pořád upravujete a posunujete. Šaháte si na brýle a všechno máte umazané. Asi po třech hodinách si pak taky rozhodčí myslel, že ukončíme pokus, protože jsem se zastavoval a spravoval jsem si to. Oni mají takovou zkušenost, že když tohle začne člověk dělat, tak brzy začne i odpočívat a to je předzvěst brzkého konce. Ale to se spletli.“

Celé moře je tvoje. SKOČ!

Pokus Luďka Coufala o překonání kanálu La Manche odstartoval. „Celé moře je tvoje. SKOČ!“ zakřičel na něj rozhodčí a čehovický plavec šel do vody.

„Nejprve jsem musel vystoupit na břeh, má to přesná pravidla. Když začínáte s plavbou, tak doprovodná loď zakotví 200 metrů od břehu a vy se musíte dostat na suchou zem, odkud odstartujete. Jakmile na ní vystoupíte, tak vydá rozhodčí pokyn lodi, aby zahoukala.“

Nervozita už opadla, Coufal věděl, že teď už není cesty zpět.

„Věděl jsem od začátku, že to přeplavu. Samozřejmě, že mohly nastat nějaké problémy. Proto jsem taky kalkukoval s tím, že jsem si vzal do doprovodného týmu menší počet lidi. Abych se nemusel o nic starat a měl jistotu, že to na lodi zvládají. A taky měl stoprocentní jistotu, že alespoň jeden z nich mě bude moci během plavby krmit. Bohužel došlo na moje obavy, oba dostali mořskou nemoc,“ vrací se k prvním kilometrům své plavby.

„Doktora to přešlo asi po třech hodinách. Potom už byl na palubě pořád, i když po půlnoci se snesl vydatný déšť a silný vítr. Takže po té palubě celkem klouzal. Ale držel se a zvládl to.“

Jídlo? Jen káva čaj a energetické drinky

Prvních šest hodin krmili Coufala po šedesáti minutách, zbytek času pak po půlhodině. Co plavec překonávající La Manche vlastně jí?

„Měl jsem nachystané energetické tyčinky a nějaké perníky, abych dostal něco do žaludku. Ale na to vůbec nedošlo. Vlny nedovolily, abych šlapal vodu a něco tam jedl. Navíc se loď kymácela,“ dostává se k dalšímu pravidlu.

Během plavby se totiž nemůže ničeho dotknout.

„Kdybych se během plavby dotknul lodi, třeba nechtěně nebo náhodně, tak je pokus ukončen. Každé krmení proto kontroluje rozhodčí a o všem vede záznamy,“ osvětluje.

A tak byl odkázán pouze na kávu, čaj a energetické drinky.

Kilometry ubíhaly a předseda Hané se blížil k Francii. V jednu chvíli musel pořádně zabrat, aby ho proud neunesl k blízkým skaliskům, a pak už spatřil vysněný břeh.

„Najednou jsem cítil klid, pohodu. Moře bylo tiché, šplouchaly jen vlnky a plaval jsem směrem ke břehu. Jakmile jsem se rukou dotknul dna, tak jsem se postavil a došel jsem na břeh.“

Bez sponzorů to nejde

Co následovalo potom, už víte. Coufal se vrátil do České republiky a užívá si odpočinku po zdolání zrádného kanálu.

„Příští týden už začnu s tréninkem,“ vypráví.

Na co ale bude trénovat, jaká výzva jej čeká nyní, to zatím neví. Nějakou chvíli to jistě bude trvat, protože přeplavba Lamanšského průlivu není zrovna nejlevnější záležitost. Vyjde na 250 až 300 tisíc korun.

„Bez sponzorů by to nešlo,“ upozorňuje a děkuje těm svým. „Hlavním sponzorem mé plavby byla Česká pošta, podílel se Olomoucký kraj a přispěl mi i městský úřad,“ uzavírá.

Autor: Martin Dostál

15.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 15 400 Kč Manipulační dělníci ve výrobě Obsluha strojů a zařízení (1505008).. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 15400 kč, mzda max. 22440 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Obsluha strojů a zařízení (1505008)., Jste vhodným uchazečem, pokud: máte SOU/SŠ vzdělání (příp. ZŠ a praxi ve výrobě), jste ochoten pracovat v nepřetržitém provozu (krátký týden 2 směny/dlouhý týden 5 směn), jste manuálně zručný, spolehlivý a zdravý., Budete se věnovat: obsluze strojů ve strojírenské výrobě, manipulaci s polotovary během jednotlivých pracovních úkonů., Proč by se Vám mohla tato pracovní nabídka líbit? Nabízíme vám stabilní práci na HPP s pracovní smlouvou ve výrobní společnosti, mzdu 15.400 - 22.440,- Kč + !!! NOVĚ PŘÍPLATKY !!! - MOŽNO AŽ 120 Kč/hod + stravenky a příspěvek na ubytování. Možnost kariérního postupu a rozvoje., Nástup: ihned nebo dle dohody. Směnnost: 12-ti hodinové směny, nepřetržitý provoz. Pracoviště: Prostějov., Více informací na tel. čísle 773 447 447. Svůj životopis nám můžete poslat na e-mail: prace@gasl.cz.. Pracoviště: Gasl cz s.r.o. - pobočka prostějov, Nerudova, č.p. 599, 796 01 Prostějov 1. Informace: Kontakt, +420 773 447 447. Výroba - Výroba Montážní dělník 13 500 Kč Montážní dělníci výrobků z pryže a plastů *montážní dělníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč, mzda max. 15500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nástup ihned. Pracovní poměr na dobu určitou 1 rok s možností prodloužení. PD: Po-Pá 6:00 - 14:00, 14:00-22:00, 22:00-6:00 hod. Náplň práce: montážní práce v automobilovém průmyslu, kompletace plastových dílů, potahování plastových dílů kůží, potisk. Kontaktní osoba paní Fidlerová, tel. 731 440 017, email hana.fidlerova@mbtool.cz. Pracoviště: Olomoucká č.p. 3897/116, Prostějov.. Pracoviště: Mb tool s.r.o. - provozovna olomoucká, Olomoucká, č.p. 3897, 796 01 Prostějov 1. Informace: Hana Fidlerová, +420 731 440 017. Výroba - Výroba Lakýrníci 21 000 Kč Lakýrníci a natěrači plastových výrobků LAKÝRNÍCI / NATĚRAČI. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nástup možný ihned. Osobní kontakt po tel. domluvě paní Řehulková tel.: 724 931 035 nebo zašlete životopis na e-mail rehulkova@gmplast.cz. , Výrobní firma v Žešově příjme pracovníka na pozici lakýrník/natěrač. Hledáme spolehlivého a flexibilního pracovníka s dobrým zdravotním stavem. Požadujeme: praxe v oboru výhodou, ne podmínkou - zaučíme, spolehlivost, flexibilitu. Jedná se o manuální práci v 1 směnném provozu. Zkrácený úvazek 7,75 hod. denně. , Pracovní náplní je příprava výrobků a jejich povrchů před aplikací lakování, jako jsou ruční čištění, odmašťování povrchů, úprava povrchů pomocí broušení a dále lakování již připravených dílů., Dále nabízíme: příspěvek na stravné, možnost mimořádných prémií, čtvrtletní prémie, vánoční a letní prémie.. Pracoviště: Gm plast, s.r.o..., 796 01 Prostějov 1. Informace: Nela Řehulková, . Informační technologie - Informační technologie Technici uživatelské 25 000 Kč Technici uživatelské podpory informačních a komunikačních technologií Technici programátoři - Programátor PLC (1711003). Požadované vzdělání: úsv. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Programátor PLC (1711003), Jste vhodným uchazečem, pokud:, - máte SŠ vzdělání technického směru – obor elektro/automatizace, - máte platnou vyhlášku č. 50/1978 Sb (min. § 6), - vyznáte se v:, - PLC řídících systémech: Beckhoff, Siemens, Möller , - robotických zařízeních Motoman, - máte praxi v oblasti údržby, seřizovaní a oprav strojů – výhodou, - jste samostatný, spolehlivý, pečlivý, - máte schopnost řešit problémy a účelně jednat, , Budete se věnovat:, - kontrole a úpravě programů PLC, - diagnostice a programování robotických systémů, - identifikaci závad strojů, zařízení a přístrojů, - stanovování rozsahu a způsoby opravy, - evidování technických dat o průběhu a výsledcích práce, - vytváření technické dokumentace návrhu elektrických strojů a zařízení, - optimalizaci výrobních a strojních zařízení, Proč by se Vám mohla tato pracovní nabídka líbit?, - nabízíme nadstandardní finanční ohodnocení, 13. mzdu, 5. týden dovolené ve formě , finančního bonusu, - čeká Vás kariérový rozvoj s možností celosvětového uplatnění, - zajišťujeme jazykové vzdělávání a další zaměstnanecké benefity, , Pracoviště: Prostějov, Mzda: dle dohody, Nástup: možný ihned , Směnnost: 3-sm provoz, , Kontakt: tel. 773 447 447, e-mail prace@gasl.cz.. Pracoviště: Gasl cz s.r.o. - pobočka prostějov, Nerudova, č.p. 599, 796 01 Prostějov 1. Informace: Kontakt, +420 773 447 447.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jestřábi a Zubři

První hanácká řež je tady! Favoritem je Prostějov, říká kouč Zubrů

Zubři proti Jestřábům

Kdo s koho? Zubři a Jestřábi jdou na to a vzpomínají na peprná derby

Druhé místo v Bratislavě. Volejbalistky na přípravném turnaji obstály

Prostějovské volejbalistky za sebou mají zatím nejzajímavější konfrontaci v předsezónní přípravě. Na dvoudenním turnaji v Bratislavě odehrály Hanačky čtyři zápasy proti silným soupeřům a v konečné tabulce skončily druhé.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT