„Podařilo se nám to, co jsme si před šesti lety s organizačním výborem předsevzali. Nyní se to konečně povedlo, letos je náš závod poprvé v nejlepší kategorii. Nad námi už je jenom světový pohár a mistrovství světa," zdůraznil ředitel závodu Josef Kratina. Do Prostějova se tak sjede nejenom absolutní česká elita, ale i špičkoví závodníci ze zahraničí. Počet zemí, odkud cyklisté dorazí, bude rekordní.
„Na prostějovském betonu uvidí fanoušci závodníky z jedenácti evropských zemí. Premiérový bude start účastníků z Finska, Ruska, Nizozemska a na poslední chvíli se přihlásili i závodníci z tak cyklisticky exotické země, jako je Rumunsko," podotkl Kratina ke startovní listině.
Do hlavního závodu pátečního programu, madisonu, je přihlášeno devatenáct dvojic. Maximální propustnost prostějovské dráhy je však o jednu méně. „Ještě uvidíme, jestli dorazí všichni přihlášení. Ale pokud ano, zřejmě požádáme o výjimku, aby mohli startovat všichni," řekl Kratina.
PŘIPOMEŇTE SI LOŇSKÝ ROČNÍK: FOTO: Grand Prix ovládl Kaňkovský s Kadlecem
Největší esa?
Mezi největší favority Memoriálu Otmara Malečka budou opět patřit cyklisté pražské Dukly. Loňské vítězství bude obhajovat dvojice Alois Kaňkovský – Milan Kadlec. O celkový triumf ale budou usilovat i další české hvězdy Martina Bláha s Markem Mixou a Jiří Hochman s Vojtěchem Hačeckým. Všichni si pak budou zcela jistě dávat na velký pozor na polskou dvojici vedenou mistrem Evropy v bodovacím závodě Wojciechem Psczolarskim nebo rakouské duo Matzner, Riebenbauer.
„Memoriál Otmara Malečka je jedním ze sezonních vrcholů, vedle Přilby Moravy je to nejprestižnější domácí akce, teď už asi ta úplně nejlepší. Těším se hlavně na tradičně výbornou atmosféru závodu," uvedl na tiskové konferenci dvojnásobný vítěz prostějovského klání Martin Bláha.
Bez šance na velký výsledek ale nebude ani domácí dvojice Jakub Filip – Ondřej Tkadlec. „Své udělá prostředí prostějovského velodromu. Kluci se před domácím publikem určitě budou chtít ukázat," přemítal trenér SKC Prostějov U23 Michal Mráček starší. Domácí oddíl do bojů vyšle ještě další závodníky, v madisonu se představí i Jiří Matoušek a Martin Cetkovský.
Kromě madisonu, bodovacího závodu dvojic, se na prostějovském velodromu pojedou i další dráhařské disciplíny jako sprint, keirin nebo schratch. V keirinu se představí prostějovským fanouškům cyklistiky i oba čeští zástupci v olympijském programu dráhové cyklistiky Pavel Kelemen a Denis Špička. Program byl stejně jako v posledních letech rozdělen do dvou bloků, odpoledního a večerního. První odstartuje ve 13.30, druhý v 17.30.
„Program doplní závody mládeže, a když si na velodrom najdou cestu celé rodiny s dětmi, tak pro ně bude připraven nafukovací hrad a další atrakce," doplnil Petr Šrámek, předseda spolupořádajícího oddílu SKC Prostějov. Ten zároveň prozradil, že ve hře je i příjezd čerstvého olympijského vítěze z Londýna Jaroslava Kulhavého, o kterém se zřejmě rozhodne až na poslední chvíli. Kulhavý by se prostějovského Memoriálu neúčastnil přímo na dráze, ale v roli čestného hosta.
Potřebujeme zastřešenou dráhu. Zn: nutné
Prostějov – Nadcházející Memoriál Otmara Malečka opět otevřel otázku, jestli není nejvyšší čas vybudovat v České republice první krytý velodrom evropských parametrů. Prostějovský závod se sice premiérově ocitl na seznamu nejvyšší kategorie světového okruhu UCI, ale působí v ní tak trochu exoticky. Je jediným závodem, který se jede na venkovním betonovém okruhu.
„Zařazení Grand Prix Prostějov – Memoriálu Otmara Malečka do kategorie Class I je maximum, co lze na venkovní betonové dráze dosáhnout. Výš už prostě nemůžeme, což je obrovská škoda," upozornil Josef Kratina, ředitel prostějovského mítinku a reprezentační trenér českých dráhařů.
Ten by si ji dokázal představit právě v Prostějově. „I když je toto město dalších Mekkou dalších sportů, jako je třeba tenis, krytý velodrom by jeho ráz posunul ještě někam úplně jinam. Byla by jediná v republice, takže by se zde soustředily největší akce i všechna soustředění. Znamenala by obrovský skok v rozvoji celé české cyklistiky. Zdejší region je nejcyklističtější v republice, tak proč by nemohl nový velodrom vyrůst právě tady," zamyslel se Kratina.
Jenže k nějakému konkrétnějšímu plánu je zatím daleko. Mezi zástupci české cyklistiky zatím nepanuje shoda ani na tom, jestli nový velodrom vůbec postavit, natožpak kde. „Muselo by se to řešit v součinnosti Českého svazu cyklistiky, ČSTV, vlády, kraje i města," vypočítával šéf prostějovského Memoriálu.
Dalším problémem by mohla být vysoká finanční náročnost. „Naše první propočty vycházely na nějakých 150 milionů korun," doplnil Kratina s tím, že prostějovská dráha by se musela zbourat a na jejím místě by vyrostla celá hala, ve které by se nacházel dřevený okruh o délce 250 metrů.