„Někteří chodci si myslí, že jim na přechodech patří svět. Často se mi stane, že na přechod vkročí někdo, kdo se nerozhlédne doleva ani doprava a prostě přechází. Vůbec neuvažuje nad tím, že nějaké auto může být tak blízko, že prostě nestihne zabrzdit. A to nemluvím o důchodcích na kolech, kteří se nečekaně vřítí na přechod s nákupními taškami na řidítkách. Ti si očividně pletou přechody pro chodce s cyklostezkami," popsal David Samek z Prostějova.

Jeho zkušenosti potvrzuje i policejní statistika. Za minulý rok řešili policisté na přechodech sedm srážek, z nichž dvě skončily těžkým zraněním. V letošním roce už policisté evidují sedm srážek chodců, přičemž čtyři z nich se staly na přechodech.

„Jeden člověk skončil s těžkým zraněním, tři lidé si odnesli jen lehká zranění," informoval dopravní inženýr prostějovské policie Michael Vafek.

Nepřesný výklad zákona

Za nešťastné následky může především nesprávná představa, že chodec má na přechodu absolutní přednost.

„Když se v této oblasti upravil zákon, došlo k nepřesnému výkladu, že chodec má na přechodu prakticky absolutní přednost, což ale není přesné. Mnoho lisí si to však zafixovalo v paměti a při přecházení nevěnují okolí takovou pozornost, jakou by měli. Po změně pravidel silničního provozu se počet nehod celostátně zdvojnásobil a počet lidí, kteří na přechodech zemřeli, byl dokonce třikrát vyšší," uvedl dopravní specialista a dodal, že tento trend trvá i dnes.

„Během posledních dvou let jsme dokonce zaznamenali mírný nárůst dopravních nehod na přechodech," uvedl Michael Vafek.

V zahraničí se osvědčují místa pro přecházení

A co by tedy pomohlo k tomu, aby se na přechodech stávalo méně srážek?

„Ze zahraničních zkušeností vyplývá, že výrazným omezením přechodů dochází i ke snížení nehod mezi chodci a projíždějícími vozidly. V současné době se preferuje budování míst pro přecházení, kde jsou chodci ostražitější a nedochází na nich tak často k dopravním nehodám jako na přechodech," vysvětlil Michael Vafek.

Zároveň dodal, že nebezpečím jsou i přechody, které využívá málo chodců.

„Velký počet přechodů s malým zatížením chodců vede řidiče k malé obezřetnosti a tím více pak hrozí, že se stane nehoda," uvedl dopravní inženýr.