„Umění mám rád jako celek,“ říká dlouholetý sběratel grafiky a pořadatel výstav rozličných výtvarníků Josef Dolívka, který v jinošských letech skládal zkoušky na umělecko-průmyslovou školu u malíře Karla Svolinského. Přestože mu tehdejší zaměstnavatel studium nepovolil, zůstal umění věrný.

„V mládí jsem maloval, ale potom jsem si řekl, že je lepší být sběratelem a organizátorem dobrých výstav, než špatným malířem,“ nechal se slyšet třiasedmdesátiletý sběratel, který grafiku, kresby a malby shromažďuje už přes půl století.

Kapitální úlovek se mu kdysi podařil v plzeňském antikvariátu, kde koupil složku kreseb a grafiky Karla Wellnera. Až doma zjistil, že mezi jednotlivými listy je i vzácný dřevořez japonského autora Haru Nobu z18. století, zakladatele osmibarevného dřevorytu.

„Haru Nobu vytvořil pouze tři grafiky kombinované s hlubotiskem a to je jedna z nich,“ upřesnil Dolívka. Za pětapadesát let své sběratelské vášně se setkal s nepřebernou spoustou výtvarníků, umělců a uspořádal 462 výstav.

O těch, kteří se v prostějovském regionu narodili, zemřeli nebo zde podstatnou část života působili, sestavil nyní reprezentativní sbírku monografií. Ta začíná z pohledu časové osy Matějem Rejskem a končí benjamínkem, nedávno dostudovaným uměleckým grafikem Janem Přecechtělem z Kostelce na Hané.

„Poslední tři roky jsem shromažďoval informace o malířích, sochařích, graficích a uměleckých fotografech velmi intenzivně. I tak jsem nedávno narazil na tři další výtvarníky, kteří v knize nejsou. Jeden z nich bude mít výstavu v září v Duze,“ poznamenal Josef Dolívka.