Rudník a Lánov. To jsou obce na silnici první třídy, propojující Trutnov, Vrchlabí a Špindlerův Mlýn, kde chtějí jednoznačně zavést alespoň stacionární radary. Na svých územích dosud mají pouze ukazatele rychlosti, které slouží jen informativně bez snímání a penalizace řidičů. "Byli jsme první, kteří na potřebu zavedení radarů upozornili. Usilujeme o to už od roku 2013. Dopravní situace není v Rudníku dobrá, jsme klasická tranzitní obec," říká starosta Rudníku Aleš Maloch.

Litoměřičanka před dvěma lety obvinila místní strážníky, že neposkytli pomoc zraněné kočce. Tentokrát ale čelí sama obvinění s týrání psů.
Ženu z Litoměřic nařkli z týrání psů, hrozí jí smrtí. Podle ní jde jen o pomluvy

"Prakticky celým Rudníkem, zhruba šesti kilometry, prochází silnice první třídy. Řidiči si jí pletou se závodní dráhou, jezdí tady opravdu rychle. Dochází k častým dopravním nehodám, bohužel i tragickým a smrtelným úrazům chodců. Přijde mi, že případů je čím dál víc," upozorňuje Maloch.

"U nás je to stejné. Máme obrovský zájem, aby v Lánově byl radar," souhlasí starostka Lánova Eliška Rojtová. "Provoz na nejvytíženější silnici první třídy nás trápí, došlo tam k několika smrtelným nehodám. Budeme velice rádi za stacionární radar, i když bychom mnohem radši chtěli úsekový radar, který je například v Mladých Bukách," dodává Rojtová.

Rudník a Lánov nejsou jediní, kteří touží po radarech. Uvítali by je také v Hostinném, Dolní Kalné, Dolní Olešnici a Klášterské Lhotě. Má jít o měření rychlosti stacionárními radary. Jednání vede Svazek obcí Horní Labe, kam uvedené obce patří.

Peníze by nešly do pokladen obcí 

Věc má ale háček. Jakkoliv obce usilují o zavedení silničních radarů, jsou v této situaci podřízené obcím s rozšířenou působností (ORP). V případě Rudníku, Lánova, Hostinného, Dolní Kalné a Klášterské Lhoty jde o Vrchlabí, v případě Dolní Olešnice o Trutnov. To znamená, že veškerou agendu, spojenou s řešením přestupků, by museli vykonávat úředníci ve Vrchlabí a Trutnově. Ani příjmy z pokut za vysokou rychlost by nešly do pokladen obcí, ve kterých by byly radary umístěny.

Martin Novák alias Viking Gortek Grom utíká z moderního světa do středověké historie severu. Do šarvátek i dílny, v níž vyrábí dobové doplňky.
Že Keltové pili jen z kravských rohů? Je to mýtus, říká znojemský Viking Grom

"Není účelem nikoho šikanovat. Přínosem nemá být zvyšování příjmů. Ty by ani nešly do obecních pokladen, ale do obcí s rozšířenou působností, do jejichž území patří," vysvětluje starostka Hostinného Dagmar Sahánková. "Prioritou není vybírat pokuty. To vůbec ne. Nechceme tahat z lidí peníze, ale ochránit chodce," doplňuje starosta Rudníku Aleš Maloch.

"Hlavním důvodem je bezpečnost na silnicích a v obcích," zdůrazňuje Sahánková. Ta se situací zabývá nejen z pozice starostky Hostinného, ale i jako předsedkyně Svazku obcí Horní Labe.

"Radary bychom rádi měli do roka a půl. Záměr už máme. Jedná se však o velice složitou problematiku, protože obce, které mají zájem o umístění měření, spadají pod dvě rozdílné obce s rozšířenou působností, na které by pak dolehlo řešení přestupků ve správním řízení," poukazuje na úskalí.

Situace se zatím řeší 

S Vrchlabím již zástupci obcí a svazku o umístění radarů jednali, do Trutnova se teprve chystají. "O situaci vím, je to v řešení," potvrzuje starosta Vrchlabí Jan Sobotka. Ten však není myšlence umístění radarů nakloněn. "Jsem odpůrce úsekových radarů, vadí mi to z principu," tvrdí.

Ondřej Zelenka.
Srazila ho nepozorná řidička. S rehabilitací mladíkovi z Liberce pomohli dárci

"Pracovníci Svazku obcí Horní Labe chtějí vše připravit tak, aby obce s rozšířenou působností byly co nejméně s případným zavedením stacionárního měření zatíženy," dodává Sahánková.