Vyšetřování nezvyklého incidentu navíc ukázalo, že se havárii zřejmě dalo zabránit. Vyplývá to alespoň z dosavadního šetření Drážní inspekce. Inspektoři se totiž domnívají, že nehodu má na svědomí pomalá a nepřesná komunikace železničářů, kteří po ohlášení požáru okamžitě nepřerušili provoz. Hasiči přitom ihned po přijetí informací o kamionu na přejezdu, což bylo přesně o půlnoci, žádali o zastavení železniční dopravy na frekventované trati. Na přejezd ale přesto přijela lokomotiva. Hasiči i řidič nákladního vozu naštěstí uskočili stranou, strojvůdce lokomotivy utrpěl po nárazu šok.

Záchranáři už poskytli inspektorům podrobné záznamy ze své techniky, která zaznamenává veškerou hlasovou, telefonní i radiovou komunikaci. Z nich předběžně vyplynulo, že České dráhy (ČD) přes opakovanou urgenci hasičů nedokázaly okamžitě zastavit dopravu na trati mezi Valašským Meziříčím a Vsetínem. „Fakticky se jim to povedlo až těsně před nárazem lokomotivy do kamionu, což bylo v devatenácté minutě po půlnoci,“ řekl mluvčí krajských hasičů Ivo Mitáček.

Mluvčí ČD Ondřej Kubala včera řekl, že dráhy tuto nehodu vyšetřují. „Součástí vyšetřování je samozřejmě i zjišťování případné spoluzodpovědnosti zaměstnanců ČD,“ uvedl. Výpravčí ze stanice Jablůnka a Valašské Meziříčí jsou od pondělka postaveni mimo službu.
O požáru nákladního tahače Scania se hasiči dozvěděli v pondělí o půlnoci. „Po příjezdu jsme začali s hašením. Po několika minutách se ale ozvalo výstražné zařízení přejezdu a spustily se závory,“ popsal dramatické okamžiky mluvčí hasičů Ivo Mitáček.

Ohrožení záchranáři na příkaz velitele zásahu na poslední chvíli přejezd opustili. Krátce nato do boku zadní části stále hořícího tahače narazila lokomotiva. Přestože hasiči okamžitě po přijetí informací o požáru žádali o zastavení dopravy na trati, lokomotiva vyjela. Policie zároveň kontaktovala výpravčího ve Valašském Meziříčí, který dal pokyn k takzvanému generálnímu stopu, jenž zastaví všechny vlaky v okolí,“ uvedl mluvčí ČD Ondřej Kubala.

Generální stop ale podle jeho slov nastal až v okamžiku, kdy se vlak s kamionem srazil. Vypnutí elektrického proudu v troleji potvrdil na místě nehody i strojvedoucí. Podle něj právě vypnutí elektrického proudu mělo za následek nemožnost dřívějšího zastavení lokomotivy. Okolnosti případu se ale stále vyšetřují.