Prozatím přespávali strojvůdce a průvodčí na nádraží v Chornicích, odkud jeli prvním ranním spojem zpět do Prostějova. Po omezení provozu na trati ovšem tuto možnost drážní personál mít nebude. Na dzbelském nádraží nejsou prostory k přespávání a navíc zde chybí sociální zařízení, takže by musela budova projít rekonstrukcí.

„Aktuálně se proto navrhuje ukončení posledního večerního spoje v Konici, kde zaměstnanci přespí v drážních prostorách, případně se zajistí jiná alternativa ubytování ve městě,“ řekla Kateřina Šubová, tisková mluvčí Českých drah.

„Nejsem si jistý, jak se bude lidem, kteří bydlí u konického nádraží, líbit, když se jim bude v zimě celou noc u domu protáčet motorák, aby nezamrzl,“ uvažuje jeden ze zaměstnanců drah, který nechtěl být jmenován.

Se zkrácením posledního nočního spoje nesouhlasí v Jesenci a ve Dzbeli.

„K návrhu, který nám poslali z Olomouckého kraje, jsme podali připomínku. Vždyť lidé by se neměli jak dostávat ze zaměstnání. Každý prostě nemá auto, aby mohl cestovat podle svého,“ vysvětluje starostka Dzbele Jana Konečná.

První ranní spoj jedoucí ve čtvrt na pět ale ze Dzbele do Prostějova podle jízdního řádu pojede. To znamená, že z Konice zamíří vlak do Dzbele a pak zase zpátky na Konici.

Rozhodne se v září

Šubová ale upozorňuje, že se nejedná o konečnou verzi jízdního řádu a dodává, že se o jeho definitivní podobě rozhodne v průběhu měsíce září.

I když může v jízdním řádu dojít ještě ke změnám, vypadá to, že zrušení vlakového spojení mezi Dzbelem a Chornicemi je konečné. Kvůli tomu, že trať vede Olomouckým a Pardubickým krajem, rozhodují o její budoucnosti oba krajské úřady. Ten v Olomouci je prozatím s podávanými informacemi k jízdnímu řádu zdrženlivý.

„Jedná se o pracovní materiál, který bude podle obdržených připomínek a přidělených finančních prostředků na pokrytí ztráty dopravci upravován,“ vysvětlil Zdeněk Kocourek, vedoucí odboru dopravy Olomouckého kraje.

Vyřeší problém autobusy?

Podle pardubické strany má ale vlak skutečně končit už ve Dzbeli. Optimalizace veřejné dopravy, jak rušení vlaků označuje náměstek pardubického hejtmana Jan Tichý, který zodpovídá za dopravu, je nezbytná. Podle Tichého je cílem optimalizace to, aby drahá osobní železniční doprava plnila páteřní funkci a méně využívané linky obstarala podstatně levnější autobusová doprava.

„V našem kraji využívá denně železnici třiadvacet tisíc občanů, optimalizace se dotkne 553 lidí,“ spočítal Tichý. Pardubický kraj by měl optimalizací ušetřit třicet pět milionů korun.

Kamil Nenutil, který má na Pardubicku na starosti zřízení náhradních autobusových linek, ale zatím neví, jak a jestli budou autobusy z Chornic na vlaky ve Dzbeli navazovat.

„Je možné, že autobus pojede přímo do Dzbele kolem železniční trati, může ale také jezdit přes jiné obce, aby se pokrylo větší množství cestujících,“ řekl Nenutil. Nabízí se tak cesta autobusu přes Kladky do Konice. Tato možnost ale stejně nic neřeší pro cestující jedoucí na Šubířov.

„Když se nepodaří zachovat stávající spoje, rádi bychom aby vlaky do Chornic jezdily aspoň v omezené míře. Třeba o víkendech a přes prázdniny využívá dráhu mnoho turistů, o problémech zaměstnaných v Prostějově nebo v Olomouci ani nemluvím,“ sdělila Konečná.

Ve Dzbeli navíc museli nedávno měnit zastaralé značení upozorňující na vlakový přejezd.

„Je to v místě, kde by už vlak nově jezdit neměl, takže by to byly zbytečně vyhozené peníze,“ řekla k opravě starostka Dzbele.

MARTIN LAŠTŮVKA