Po dokončení by na ní měly vlaky běžně jezdit dvou set kilometrovou rychlostí a mezi Přerovem a Brnem by se u expresních vlaků díky narovnání trati snížil dojezdový čas na polovinu.
"Zástupci odboru dopravy a silničního hospodářství se pravidelně zúčastňují výrobních porad, uplatňují připomínky z hlediska zajištění dopravní obslužnosti a z hlediska dotčení silniční sítě," sdělila k nynějšímu stavu Eva Knajblová z krajského hejtmanství.
Především je ale hotový jak projekt, tak vysoutěžená zakázka na devítikilometrový úsek mezi Kojetínem a Nezamyslicemi.
Stavba se tak kromě okresů Vyškov a Přerov dotkne výrazně i Prostějovska. Ať už stavbou tunelu v bezprostřední blízkosti Němčic nad Hanou, nebo posunutím tamní vlakové stanice.
Zmizí přejezdy, přibude kolej navíc
A s tím přijdou pro lidi bydlící v okolí železnice i určité komplikace. Místo jedné koleje by totiž měla nově být trať dvojkolejná, což předpokládá větší dopravu. Jak osobní, tak nákladní.
"Obavy z hluku trochu máme. Třeba v okolí výjezdu z tunelu, Na druhou stranu, v plánu jsou protihlukové stěny a také trať se pak srovnává a odvádí tak ruch dále od obydlených oblastí," uvádí starostka Němčic nad Hanou Ivana Dvořáková. Právě na webu města se přednedávnem mohli lidé dočíst, že s končenou platností pro realizaci byla vybrána varianta úprav označená jako M 2. Ta právě plánuje posunutí vlakové zastávky v Němčicích blíže k Nezamyslicím i šest tunelů mezi Brnem a Kojetínem. Konkrétně němčický by měl být dlouhý šest set metrů.
Důvodů ke stavbě, která by se měla fyzicky začít stavět v letech 2021 a 2022, je více. Přiblížila je ústy svého mluvčího Marka Illiaše Správa železničních dopravních cest.
"Hlavním cílem stavby je modernizace a zdvoukolejnění tratě. Stávající jednokolejná trať s rychlostí 70 - 100 km/h bude zdvojkolejněna se zachováním dopravní obslužnosti území. Stávající zastávky a stanice budou až na dvě výjimky - Velešovice a Hoštice-Heroltice - zachovány a dokonce budou místa zastavení přiblížena k centru obcí. Dojde ke zrušení všech úrovňových křížení s pozemními komunikacemi," uvedl Illiaš.
Nově by tak měla zcela zaniknout starost se srážkami aut s vlaky.
Nabídky na odkup pozemků
Další novinkou na trati budou také rekonstruovaná nádraží, včetně nástupišť.
Již nyní se ale příprav na velkou investici o objemu více než tři sta milionů korun snaží využít spekulanti.
Jak informují obyvatelé Němčic i jejich starostka, množí se případy, kdy vlastníky pozemků, na nichž by měla nová trať vyrůst, oslovují lidé s nabídkou odkupu. Výkupy od investora přitom ani zdaleka nezačaly.
"Už vím o snad čtyřech desítkách případů takové nabídky. Až půjde o oficiální výkup, dopředu investor majitele kontaktuje, navíc bude mít průkaz," upozorňuje Ivana Dvořáková na snahu některých lidí na blížících se železničních změnách bohatnout.