Kdy však radary začnou opět fungovat v tuto chvíli nikdo neví, v dohledné době to pravděpodobně nebude.

„Činností soukromé společnosti došlo k pochybení, kdy se nepostupovalo v souladu s platnou legislativou. Nedošlo však k žádné újmě,“ informoval Jakub Ptačinský, tiskový mluvčí Ministerstva dopravy.

Nový systém vybírání pokut

Aby město mohlo opět vybírat pokuty z radarů, musí vytvořit nový systém, který je třeba konzultovat se zástupci ministerstva dopravy. Ti si stanovili dvě základní podmínky.

„Rychlost může měřit jedině Městská policie či Policie ČR. Údaje ohledně pokut pak mají zpracovávat pouze zaměstnanci přestupkového oddělení odboru dopravy prostějovského městského úřadu,“ sdělil prostějovský starosta Miroslav Pišťák.

Město do léta loňského roku pokuty vybíralo na základě výstupů z radarů pronajatých od firmy Czech radar. Měření a zpracování údajů už tehdy prováděla právě Městská policie Prostějov, která dodávala podklady pro přestupkové oddělení.

„Jsem pro to, aby radary fungovaly, jedná se o úžasnou prevenci,“ míní Jan Nagy, ředitel prostějovské městské policie. Připomněl přitom, že jinak mají strážníci v boji s neukázněnými řidiči dost svázané ruce. „Disponujeme sice přenosným radarem, ale loni jsme ho použili pouze čtyřikrát.

#nahled|https://g.denik.cz/59/72/mapa_radary_denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/59/72/mapa_radary.jpg|Přehled radarů v Prostějově.#

Překročení rychlosti jsme přitom nezaznamenali ani v jednom případě. Na místo měření totiž musí ze zákona upozorňovat značka Zde měříme, což řidiče samo o sobě donutí sundat nohu z plynu,“ uvedl Jan Nagy.

Nejasnosti

Kdy se radary opět rozjedou, není jasné. V tom, co přesně se musí ve způsobu měření a vybírání pokut změnit, totiž nemají ministerští úředníci úplně jasno. Na dotaz zda bude Městská policie k měření rychlosti moci využívat radary pronajímané městem od společnosti Czech radar, nedokázal nikdo v tuto chvíli odpovědět.

Pochopitelnější už jsou výhrady vůči zpracování dat, které z radarů vycházejí. „Jedná se o velmi citlivé informace. V žádném případě by neměly být k dispozici soukromé společnosti. Jinak bychom se totiž dostávali do konfliktu se zákonem o ochraně osobních údajů,“ vysvětlil Jakub Ptačinský.

Pokud město dokáže připravit fungující systém, jak využívat stacionární radary, měla by se podle něj řídit i ostatní města v zemi. Radary sice v tuto chvíli stále zaznamenávají rychlost projíždějících řidičů, město však pokuty od léta minulého roku nevybírá. Za tu dobu se počet přestupků v některých místech, kde měří, i více jak zdvojnásobil.

Prostějovský deník|Propagujte i svojí stránku