Nechala ji odvést stranou a personál marketu přivolal policii. Vysvětlení penzistky, že věci si přinesla s sebou, nebral nikdo v potaz.

„Bylo to pro mě velmi trapné. Lidé kolem se na mě dívali jako na zlodějku. Poté, co dorazila policie, jsem si nechala prohledat tašku, v níž jsem měla mimo jiné čokoládové tyčinky a kávu," popsala incident Dana R.

„Po projetí čárového kódu se potvrdilo, že jsem zboží zakoupila v jiném obchodě,“ popsala dále anabázi, která trvala skoro hodinu a při níž se její pětiletý vnuk rozplakal.

„Nakonec mi prodavačka řekla, že se mi neomluví. Postupovala prý správně,“ poznamenala rozhořčeně.

Vedení Penny Marketu se ve středu k incidentu nevyjádřilo. Neodpovědělo ani na předem avizované otázky, zda je běžnou praxí, že jeho zaměstnanci zákazníkům kontrolují obsah tašek, jak při tom postupují a zda se v případě mýlky zákazníkům alespoň omlouvají.

Podobné případy nejsou v Prostějově rozhodně ojedinělé. Výjimečná pak není ani situace, kdy neprávem nařčený člověk, než aby čekal potupně na policii, se raději podvolí prodavačům nebo ochrance, a věci v zavazadle si nechá zkontrolovat.

Podle tiskové mluvčí Sdružení na obranu spotřebitelů Ivany Pickové to však personál od zákazníků nemůže žádat.

„Nikdo kromě státních policistů nemá právo nahlížet nakupujícím do tašek a kabelek nebo je dokonce legitimovat. Pokud po nich například ochranka, která není nic jiného než uniformovaný pracovník obchodu, chce ukázat tašku, měli by to odmítnout,“ tvrdí mluvčí.

„Stojí to za to. Obchodníkům by se neměla dávat příležitost zacházet dál, než jim povoluje zákon. Na druhou stranu chápu ponížení a stres, který člověk čekající před desítkami lidí na policii prožívá,“ dodala Ivana Picková, podle níž by v případě prokázání neviny zákazníka měla být omluva pracovníků obchodu naprostou samozřejmostí.

Také zaměstnanci prostějovského hypermarketu Tesco občas požádají zákazníka o předložení tašky.

„Děláme to opravdu ve výjimečných případech, kdy máme důvodné podezření, mnohdy doložené kamerovým systémem, že zákazník něco ukradl. Pokud se podezření neprokáže, je naprosto běžné, že se prodavač zákazníkovi omluví,“ ujistila tisková mluvčí Tesca Jana Matoušková.

Prostějovští policisté vyjíždí na zavolání obchodníků někdy i několikrát týdně. „Většinou se jedná o opravdové zloděje. Lidé, kteří nic neukradli, raději své věci prodejcům ukážou,“ potvrdila prostějovská policejní mluvčí Alena Nedělníková.

Lidé, po nichž prodejci neoprávněně požadují předložení tašek či osobních věcí a čekají na příjezd policie, mohou po obchodníkovi v případě zmeškání důležitého obchodu či schůzky požadovat ušlý zisk. „Hodně těžko se to ale prokazuje,“ podotkla Nedělníková.