Noční můra: není možné poslat esemesku

Výprava opustila Tibet. Všichni se už těšili domů. Ale cesta zpátky byla ještě hodně dlouhá. A také citelně chyběl kontakt s blízkými.
„Měli jsme spojení doopravdy jako na konci světa. Jednou za dva či tři dny se nám podařilo poslat esemesku, že žijeme. Komunikační možnosti byly téměř na nule,“ vzpomíná David Koribský.

Hliněné vojsko objevili náhodou rolníci

Z Tibetu se kluci vydali do Xianu. Cíl byl jasný – prohlídka jedné z největších turistických atrakcí Číny, Terrakotové armády.
Toto hliněné vojsko císaře Čchin Š’chuangtiho zcela náhodou objevili místní rolníci před třiceti lety. Čítá přes šest tisíc ozbrojených bojovníků v životní velikosti, rozestavěných v bojovém šiku. Výprava za hliněnými bojovníky začala na nádraží a byla napínavá.

Anglické okénko pro cizince

„Nemohli jsme koupit jízdenku, nemohli jsme se domluvit. Angličtina je v Číně obrovský problém. V nádražní hale je až tři sta prodejních okének a v každém se prodávají jízdenky jen na určitou trať. Pokud se tam vyskytne cizinec, má k dispozici anglické okénko. Když jsme konečně našli pokladnu, o které jsme si mysleli, že je ta správná, přesměrovali nás do nějakého krcálku úplně mimo nádraží.

Ale Číňani jsou vstřícní, nepošlou vás do háje, usmívají se a diví se, proč jste nervózní, přece když nepojedete dnes, pojedete zítra nebo pozítří,“ shodli se členové expedice.

Martina okradli. Výprava škrtá rozpočet, peníze musí zůstat pro všechny

Trať z Lhasy do Xianu vede přes nejvyšší železniční bod na světě. Koleje jsou v nadmořské výšce až 5 650 metrů. Vlak je proto hermeticky uzavřený, aby v něm nedošlo k přetlaku a k dalším možným problémům. Jeho konstrukce právě proto hodně připomíná letadlo. Xian se zapsal do deníku hanáckých cestovatelů černým písmem. „Okradli mě tam,“ říká stručně Martin Gremlica.

Kamarádi ho ale nenechali na holičkách. Parta se sešla a společně seškrtala finanční rozpočet na další cestu tak, aby všichni cestovatelé s penězi vyšli a mohli pokračovat v putování. „Každému zbylo pár peněz na tři týdny,“ spočítal finanční změny David. „Naštěstí mi zůstal pas. Bez něho by to byla katastrofa. Jeli jsem dál,“ doplnil Martin.