„Jde o mezistupeň mezi vylisovanou šťávou z hroznů a vínem, znají ho tedy vinaři všude. Tak velké oblibě se ale těší jen u nás," říká ze zkušenosti vinař ze Zlechova Břetislav Jakubík v dalším díle seriálu Škola burčáku.

Burčák si podle něj dříve vinaři střežili jen pro sebe a svoji rodinu. „Ve sklepě se s burčákem nijak zvlášť neobchodovalo. Dnes se z něj však stal zajímavý marketingový nástroj," vysvětluje.

Konec léta a začátek podzimu, právě to je doba, kdy na burčák lidé narazí na každém kroku. Ne každý je ale tak kvalitní, jak by měl být. „Jsem z toho smutný, protože ne vždy co je nabídnuto zákazníkovi, je pravý burčák z našich hroznů," konstatuje vinař.

Do rukou se tak může lidem dostat klidně nápoj, který není vyroben z hroznů, ale třeba z jablek.

„Projít procesem kvašení může každé ovoce a někteří toho využívají. Kdo rozdíl mezi pančovaným burčákem a burčákem z hroznů zaručeně pozná, je Státní zemědělská a potravinářská inspekce, která odebere vzorek na rozbor a velmi rychle zjistí, z čeho je pochutina vyrobena," říká Břetislav Jakubík.

S nepoctivými prodejci burčáku se ale podle něj zákazníci setkají v tak velké míře pouze u nás. Jinde ve světě totiž tak oblíbený není. „Pokud má vinař vypěstované perfektní hrozny, prioritou je udělat kvalitní víno. Prodávat ho v meziproduktu není šťastné a vinaři v zahraničí to vědí," dodává Jakubík.

Ilustrační foto.Zdroj: DENÍK/archiv